28 Oktober 2022 0 262

Cara Melancarkan Produk E-Dagang: $251,000 Pendapatan Dalam 24 Jam yang Pertama

 

Memiliki strategi pelancaran produk e-dagang yang besar ialah cara terbaik untuk memperkenalkan jenama e-Dagang anda dalam pasaran yang penuh persaingan. Dalam rencana ini, kita akan membincangkan bagaimana Reinis Krumins, seorang pengasas AgencyJR, sebuah agensi pemasaran e-mel dan media sosial yang berpusat di Latvia, berjaya melancarkan satu produk e-Dagang yang baru bagi klien dan menjana baginya $251,000 dalam 24 jam yang pertama.

Reinis mengongsikan langkah-langkah yang mereka ambil untuk melancarkan produk tersebut dan bagaimana anda boleh meniru strategi yang sama untuk melancarkan jenama produk anda sendiri dengan berjaya.

Rancangan Pelancaran

Reinis dan kliennya tahu bahawa mereka memiliki produk yang memenuhi permintaan pembeli yang sama dengan produk lain. Produk mereka sudah berada dalam pasaran yang membuat mereka memiliki matlamat yang jelas bagi pelancaran. Matlamat utama mereka adalah untuk melakukan pelancaran yang baru secara besar-besaran untuk membuat pelanggan mereka memikirkan nama jenama mereka terlebih dahulu sebelum pesaing-pesaing mereka.

Reinis bermula dengan memisahkan pelancaran kepada 4 fasa utama:

  • Fasa Mengujakan
  • Fasa mengumpulkan e-mel
  • Fasa Pelancaran Jualan Besar
  • Fasa Susulan

1. Fasa Mengujakan

Pemilik-pemilik perniagaan telah mengadakan satu hubungan rakan kongsi dengan seorang pempengaruh yang memiliki sekitar 1,400,000 juta pengikut Instagram. Reinis dan pasukan pemasarannya mula membina rasa teruja atau membangkitkan keinginan pembeli dengan menjadualkan 2 siri cerita Instagram mengenai pempengaruh yang bercakap tentang penglibatannya dalam satu projek baru. Dia menunjukkan maklumat di sebalik tabir, mengenai penglibatannya dalam projek ini, dan mengumumkan hari pelancarannya.

Hal ini membuatkan hadirin media sosialnya menanti-nantikan hari itu.

2. Fasa Mengumpulkan E-mel

Kemudian 2 minggu sebelum pelancaran, Reinis mencipta satu halaman destinasi yang mengumumkan projek tersebut dengan satu pengiraan detik pelancaraan. Di halaman ini, pengguna boleh mendaftar dan meninggalkan e-mel mereka untuk mendapatkan akses awal.

Halaman ini dipromosikan dalam cerita Instagram pempengaruh sebanyak 3 kali yang berbeza dan mereka berjaya memperoleh 40,000 e-mel pendaftaran awal.

"Peringkat ini sangat penting kerana hanya bekerja dan melakukan promosi Pempengaruh adalah seperti menyewa hadirin.", kata Reinis.

Pada ketika itu, mereka telah mengumpulkan data orang yang berminat dan mereka boleh menghantar e-mel kepada mereka pada bila-bila masa atau menggunakannya sebagai rujukan untuk mendapatkan pelanggan dengan minat sama atau pelanggan yang meninggalkan troli.

Setiap 1 hingga 3 hari mereka akan menghantar e-mel kepada orang yang melanggan mereka mengenai maklumat terkini. Mereka memberikan maklumat lebih lanjut mengenai produk tersebut, apakah produk tersebut dan apa yang mereka akan dapat.

Jenama dan Muka Pempengaruh Dikaburkan

Proses ini membolehkan mereka memupuk minat pelanggan secara beransur-ansur kerana mengumpulkan 40,000 e-mel dan terus menghantar mereka maklumat jualan akan memburukkan keadaan.

Dalam e-mel, mereka tidak menyebut apa-apa pun tentang harga. Mereka hanya terus memupuk minat terhadap produk tersebut, menyebut tentang ciri-cirinya, manfaatnya, dan penglibatan pempengaruh.

3. Pelancaran Jualan Besar

Apabila hari yang ditunggu-tunggu telah tiba, Reinis menghantar dua e-mel pelancaran yang telah dirancang:

  1. E-mel 1 mempromosikan produk tersebut dalam senarai penuh
  2. E-mel 2 sebagai e-mel susulan kepada orang yang bukan pembeli

Pempengaruh menyemarakkan lagi semangat pembeli dengan mempromosikan produk dalam cerita Instagram dan dalam hari pertama sahaja mereka telah menjana $251,000.

4. Fasa Susulan

Reinis dan pasukannya tidak berhenti sampai di sana sahaja. Mereka tahu mereka perlu memupuk minat pembeli, jadi mereka menulis 6 lagi e-mel untuk dihantar sebagai susulan kepada orang yang bukan pembeli.

Hasilnya, selepas 3 hari seterusnya, mereka menjana $30,000 tambahan setiap hari yang mana apabila dijumlahkan, harganya bernilai sehingga $90,000.

Kesimpulan

Kejayaan jenama ini terletak pada minat pelanggan yang telah dipupuk oleh Reinis dan pasukannya mengikut rancangan dan masa yang diaturkan. Jenama ini telah berjaya menjana sekitar $341,000 dalam 4 hari pertamanya. Memang satu kejayaan yang besar.

Reinis dan pasukannya melakukan proses pra-pelancaran hanya 3 minggu sebelum hari pelancaran. Mereka menyebut tentang produk tersebut 3 minggu sebelum pelancaran dan mengumpulkan e-mel 2 minggu sebelum pelancaran. Kemudian mereka minat pembeli sehinggalah hari jualan.

Bagaimana anda suka artikel itu