07 April 2023 0 236

Memperoleh $23 651 Setahun dengan Kandungan Mengenai Lembu di YouTube

 

Semuanya bermula pada musim luruh tahun 2020 ketika pemilik saluran Farm Factory mula menguji bidang topik dan tema baru di YouTube. Semasa mencari, dia menemui satu bidang topik percuma dengan jumlah pengunjung yang tinggi tetapi mempunyai sedikit sahaja kandungan yang baik.

Dengan segera dia meminta bantuan rakan-rakan pertaniannya dan berjaya mendapatkan pekerjaan di sebuah ladang di Belanda. Pengarang rancangan ini bekerja keras di ladang itu di bawah pengawasan orang yang bertanggungjawab selama beberapa hari semasa dia menjalani latihan industri. Namun, selepas beberapa hari, dia mula memotong kandungan dan merakam segala yang berlaku di sekelilingnya di ladang itu. Dia merakam traktor, peralatan pertanian, kandang lembu, dan walaupun lembu itu sendiri. Dia menggunakan GoPro bersama iPhone dan mengedit video di laptop Zenbook lama.

Apabila dia pulang ke rumah, dia mempunyai 100 GB video yang disusun dan dibahagikan kepada tema yang berbeza, seperti traktor dan peralatan lain, kandang dan lembu. Kemudian dia mencampurkan kandungan tersebut untuk membuat bahan yang mencukupi untuk lebih dari satu saluran. Dia berjaya memuat naik video di saluran YouTubenya dan terkejut melihat salah satu saluran menghasilkan lebih dari $23 000 dalam satu tahun.

Sebagai bukti kejayaannya, dia menghantar tangkapan skrin dari studio kreatif kepada salah seorang rakan, menunjukkan pendapatan dari salah satu saluran YouTube yang berunsurkan lembu. Lelaki itu hanya dapat teringat kata-kata bijak rakan-rakannya: "Satu lembu memang bagus, tetapi jika ada dua, ini sudah menjadi sebuah kandungan." Dia telah menukar minatnya terhadap lembu menjadi usaha yang menguntungkan dan kini menjadi bukti hidup bahawa dengan sedikit usaha keras dan kreativiti, sesiapa sahaja boleh menukarkan minat mereka menjadi kejayaan.

Tangkapan skrin dalam bahasa Rusia tetapi anda dapat melihat bahawa dia memperoleh $23 651 sebulan

Menurut pemilik saluran tersebut, dia tidak bimbang tentang saluran ini kerana saluran ini merupakan salah satu yang paling tidak menguntungkan. Walaupun mempunyai lebih daripada 215 000 pelanggan dan 101.6 juta tontonan video, saluran tersebut hanya menghasilkan $23 651 dalam setahun. Di bawah adalah tangkapan skrin saluran sewaktu masa penulisan.

Saluran ini mempunyai 215 000 pelanggan dan video paling popular telah menerima 30 juta tontonan, diterbitkan setahun yang lalu. Yang menariknya, video-video teratas di saluran semuanya kurang dari 5 minit, seperti yang dinyatakan oleh pencipta, hal ini adalah untuk meningkatkan pengekalan penonton. Mari kita teliti bahagian "Tentang" dan penerangan video terkini.

Penerangan saluran ini agak mudah difahami, hanya gambaran umum asas dengan tag berasaskan lokasi untuk algoritma YouTube. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa saluran ini ditubuhkan pada Julai 2021, bermakna saluran ini baru sahaja berusia lebih daripada setahun dan telah mencapai keputusan yang mengagumkan.

Hal ini menarik, tetapi saya berminat untuk mengkaji penerangan video terkini di saluran tersebut untuk melihat apa pautan, tag, dan maklumat yang disertakan di sana.

Penerangan saluran ini biasa, hanya dengan penjelasan ringkas dan set kata kunci. Tiada tag yang hadir. Kita boleh lihat bahawa baris pertama penerangan video mengandungi penjelasan aktiviti yang berlaku dalam video.

Penerangan video yang selebihnya dalam saluran ini termasuk pautan ke video lain dalam saluran yang sama. Idea di sebalik pautan semula ini adalah untuk mengalihkan penonton saluran dari satu video ke video lain, justeru meningkatkan jumlah jam tontonan secara keseluruhan dan pada akhirnya menghasilkan lebih banyak keuntungan.

Jika anda mengambil kajian yang lebih teliti tentang kekerapan video yang dimuat naik, anda akan melihat bahawa pencipta secara konsisten memuat naik video baru setiap minggu. Hal ini menunjukkan bahawa mempunyai jumlah pelanggan yang besar dan penerangan serta tag yang terperinci tidak sama pentingnya dengan mengekalkan penonton yang terlibat dengan menggunakan skrin akhir dan pautan ke video lain dalam penerangan. Walau bagaimanapun, masih lagi menarik untuk membandingkan data analitik dengan laporan pendapatan untuk melihat jika terdapat sebarang perbezaan.

Jadi apa yang kita ada di sini? Saluran ini dicipta pada Julai 2021 dan dalam tempoh itu, 142 video telah dimuat naik,  yang mana telah menerima hampir 70 juta tontonan dan menarik 215 000 pelanggan. Sekarang, mari kita lihat penunjuk keuntungan tahunan dan kita dapat melihat julat dari $2 700 hingga $42 700 setahun. Walau bagaimanapun, seperti yang ditunjukkan dalam tangkapan skrin awal, saluran ini telah memperoleh $23 650 dalam setahun, jadi kita dapat mengandaikan bahawa angka pendapatan tertinggi dari perkhidmatan tersebut telah dianggarkan melebihkan separuh. Tetapi bukan itu sahaja. Terdapat perbezaan ketara dalam jumlah tontonan keseluruhan, dengan skrin menunjukkan 101.6 juta tontonan, sementara perkhidmatan melaporkan hampir 70 juta tontonan. Di mana perginya 30 juta tontonan tambahan itu?

Hal ini dapat dijelaskan dengan kehadiran format video "Youtube Shorts" dalam saluran, di mana tontonan tidak termasuk dalam skrin dan hanya tersedia di studio pencipta. Pengarang mencatatkan bahawa video ini tidak dikira sebagai tontonan keseluruhan.

Kesimpulan

Kegembiraan dalam mencipta dan mengewangkan kandungan yang dilindungi hak cipta adalah satu perkara yang indah! Seperti yang anda boleh lihat, penulis ini telah menemui satu bidang topik yang unik dan belum diusahakan, memberikan kebebasan untuk menunjukkan kreativiti dan kepelbagaian dalam kandungannya. Mereka telah menggabungkan segmen video yang berbeza dengan mahir untuk mencipta ratusan video yang unik dan menarik, semuanya tanpa kebimbangan menghadapi sebarang hentaman dari pencipta kandungan asal. Hasil kerja keras mereka jelas terlihat dalam bentuk keuntungan tahunan yang besar sebanyak $24 000.

Walaupun penulis tetap berdiam diri tentang cara mereka menemui bidang topik yang belum diusahakan dan menganalisis data mereka, mereka telah membuktikan bahawa kejayaan dapat dicapai melalui kreativiti dan kerja keras. Dan siapakah yang tahu berapa banyak pendapatan yang mereka peroleh dari saluran lain! Kemungkinan adalah tidak terhad, dan selalu ada ruang untuk pertumbuhan dan peningkatan. Di sini anda menemukan sumber pendapatan baru dan mencapai ketinggian baru dalam usaha anda.

Bagaimana anda suka artikel itu