29 September 2022 0 517

Ini cara saya memperolehi daripada $0 ke $1,000 dengan hanya menggunakan perisian...

Hari ini kami membawakan kepada anda satu kajian kes daripada Jake Fisherman, seorang pengaturcara yang mencipta perisian MacBook yang menghasilkan $1 000 setiap bulan. Dalam kajian kes ini, kita akan melalui bagaimana dia mendapat idea untuk perisian itu, bagaimana dia membangunkan dan memasarkannya, kemudian kita akan melihat hasil yang dia perolehi untuk setiap bulan.

Idea itu
 

Ideanya adalah untuk mencipta visualizer audio untuk bar sentuh pada MacBook Pros.

Jake mempunyai idea ini untuk masa yang lama tetapi tidak pasti samada seseorang telah membangunkannya. Jadi, semasa kuarantin, dia mencari dalam talian dan mendapati tiada siapa yang membinanya. Ketika itulah dia memulakan perjalanan projek ini.

Pra kerja
 

Ini boleh dikatakan bahagian paling penting dalam melancarkan perisian yang berjaya, tapak gabungan, perniagaan, dll. Jake bercakap dengan banyak pembangun perisian tentang projek itu. Anggaran adalah kira-kira dalam lingkungan $6 000 - $10 000 untuk membangunkannya. Pembangun Mac tidak begitu ramai di luar sana, dan sifat kompleks untuk mencipta aplikasi audio pada Mac juga tidak membantu.

Dengan mengambil kira kos yang besar ini, Jake tahu ini akan memakan kos yang tinggi untuknya, dan dia perlu berhati-hati dengan prosedur yang akan diambilnya. Dia tidak pasti samada ramai orang akan membeli aplikasi itu untuknya mendapatkan semula wangnya, tetapi dia berasa sangat ingin mendapatkan aplikasi itu untuk dirinya sendiri, dan itu mendorongnya mara ke hadapan untuk mencipta aplikasi itu.

Jake membuat tinjauan pantas pada Reddit dalam subreddit Mac dan MacBook Pro untuk melihat samada ini adalah sesuatu yang orang akan bayar. Lebih 400 orang mengundi dan statistiknya adalah:

  • 60% orang tidak akan membayar untuknya
  • 30% akan membayar $0.99
  • 5% akan membayar $2.99
  • ​​3% akan membayar $4.99
  • 1% akan membayar $9.99

Ini pasti membuatkan dia sedikit gementar. Dia bercakap dengan ramai bakal pelanggan tentang idea itu dan kebanyakannya akan berkata perkara yang sama, "Itu sangat bagus! Tetapi saya tidak tahu samada anda akan mendapatkan kembali wang anda".

Jake juga menyiarkan pada saluran YouTubenya untuk menerangkan idea itu, dan responsnya agak munasabah. Dia kemudian akhirnya mendapati bahawa dia telah mengambil pendekatan yang salah kerana dia hanya memberitahu dan menerangkan idea itu dengan perkataan tanpa apa-apa untuk ditunjukkan. Dia perlu menunjukkan kepada orang ramai lebih jelas lagi idea itu. Jadi, dia mencipta video animasi untuk idea itu dan dia menyiarkannya di Reddit sekali lagi.

Keputusannya
 

Hasilnya ialah penyiaran itu meletup. Dan komen yang paling berkesan di sana ialah:

Ketika itulah dia tahu bahawa dia harus meneruskan projek itu.

Pada masa itu, Jake mengikuti banyak prinsip dari buku All In Startup oleh Diana Kander. Konsep utama buku ini ialah, "Sebelum anda memasukkan sebarang wang ke dalam syarikat permulaan anda, anda perlu mempunyai bukti konkrit bahwa seseorang sanggup membayarnya dan anda sebenarnya menyasarkan masalah pelanggan anda."

Mencipta Perisian
 

Walaupun selepas mendapat sokongan komen tanpa nama pada siaran Reddit, Jake masih mahu mengurangkan risiko dalam projek itu.

Dia mula berbincang dengan pembangun baharu tentang mencipta MVP (Most Viable Product). Pembangun baharu mula mengusahakan aspek visual projek sementara dia berusaha mempelajari dan memahami aspek pengekodan bahagian audio program. Dia telah mengambil beberapa kursus pengaturcaraan Python di kolej, jadi dia memahami semua asas pengaturcaraan, tetapi melihat kod audio yang ditulis dengan pantas adalah jauh di atas kepalanya.

Namun, dia tetap melakukannya.

 

Mereka mengambil masa kira-kira 3-4 minggu untuk menyelesaikan MVP, di mana apl boleh menggunakan mikrofon atau sistem audio untuk mengumpulkan data audio dan menghasilkan visual berdasarkan data tersebut. Ini adalah ketika dia melancarkan Patreon.

Jake mengenakan bayaran kepada pengguna awal perisian $3/bulan untuk mendapatkan akses beta, dan $5/bulan untuk akses beta dan untuk mendapatkan nama anda di tapak. Menjelang penghujung 3 bulan, Patreon telah memadankan secara kasar kos membayar pemaju baharu (dan dua yang lain apabila ada sesuatu yang dia tidak dapat fikirkan). Ini mencecah kira-kira $1 200.

Dia menjimatkan banyak wang dengan mempelajari bahagian audio program dan akhirnya melakukan lebih banyak pengekodan sendiri. Walau bagaimanapun, kos terbesar adalah masa.

 

Sebaik sahaja Jake bergelut dengan pengekodan, dia menjadi ketagih untuk mempelajarinya. Membaca perjalanan pengekodan orang lain, rasanya ramai orang lain juga berurusan dengan perkara ini. Pengekodan adalah semua yang dia boleh fikirkan sepanjang hari. Di bilik mandi, di gim, cuba untuk tidur. Jake berkata:

"Saya ingat dengan jelas menjadi wakil pertengahan di gim dan berkata: "Ya, itulah penyelesaian kepada pepijat yang saya cari, bagaimana otak saya baru muncul sekarang". Ia hebat dan dahsyat pada masa yang sama kerana otak saya terbakar semasa menyelesaikan masalah pengekodan saya tetapi mustahil untuk dimatikan."

Akhirnya, perisian itu sedia untuk dilancarkan selepas 3 bulan.
 

Nombornya
 

Jake melancarkan projek itu secara rasmi pada penghujung Januari 2021, dan dia tidak boleh lebih gembira dengan hasilnya.

                     

Model harga yang dia gunakan ialah $5 untuk lesen 2 tahun atau $10 untuk seumur hidup.

Beliau juga menggunakan Paddle sebagai perkhidmatan kutipan hasil yang berfungsi sebagai perkhidmatan pelesenan. Mereka melakukan kerja yang hebat dan mengendalikan semua cukai di seluruh dunia, jadi dia boleh menjual kepada setiap negara tanpa perlu risau tentang isu cukai. Mereka mengambil antara 10-15% daripada harga transaksi.

Anda akan perasan bahwa keuntungan menurun secara beransur-ansur sebelum naik semula pada bulan Mei. Ia agak tinggi pada mulanya kerana pelancaran, dan ia mendarat di tempat tinggi di Product Hunt selepas dipaparkan pada platform dan beredar di media sosial.

Sebaik sahaja April melanda, hasil hanya dijana melalui carian organik atau dari mulut ke mulut. Pada bulan Mei, tapak mula mendapat kedudukan yang lebih baik untuk istilah carian yang lebih luas.

Rancangan untuk Masa Depan

Selepas mencapai matlamat untuk membuat kira-kira $1 000/bulan dengan perisian, Jake merancang untuk menulis beberapa artikel untuk mendapatkan lebih banyak trafik ke lamanweb. Ia mempunyai beberapa pautan balik yang sangat kukuh daripada saluran berita yang bercakap tentang perisian, tetapi artikel baharu akan membantu untuk menentukan kedudukan kandungan dengan mudah pada masa hadapan.

Kami harap anda semua suka membaca tentang perjalanannya, dan ia memberi inspirasi kepada sesetengah daripada anda untuk mengambil projek perisian.

Bagaimana anda suka artikel itu