20 Ogos 0 136

Adakah ChatGPT Akan Mengambil Pekerjaan Penulis Salinan? Coca-Cola Telah Memulakan Penggantian Penulis dengan AI

 

Syarikat Coca-Cola mengumumkan dalam siaran media bahawa mereka akan menggunakan ChatGPT dan DALL-E, dua alat kecerdasan buatan (AI), untuk pemasaran mereka. Berita ini telah menyebabkan kebimbangan di kalangan beberapa penulis salinan dan pereka, kerana mereka bimbang kehilangan pekerjaan atau ditinggalkan tanpa profesion.

Internet terbahagi kepada tiga kumpulan berhubung perkembangan ini. Sesetengah orang tidak ambil peduli dengan apa yang akan berlaku. Kumpulan kedua mengusik penulis salinan mengenai kemungkinan kehilangan pekerjaan. Sementara itu, yang lain sedang berusaha untuk mengingat apa yang mereka pelajari semasa di sekolah.

ChatGPT telah menjadi topik popular dalam pelbagai bidang. Pakar SEO terutamanya memuji AI atas kemampuannya menghasilkan kandungan berkualiti tinggi. Perbincangan sedang berlaku mengenai masa depan di mana AI memainkan peranan penting. Yang menariknya, bukannya menentang tren AI ini, penulis kini juga menggunakan AI untuk menyederhanakan kerja mereka. Walau bagaimanapun, pelanggan mereka juga telah mengetahui tentang bot ini dan secara perlahan belajar bergantung padanya daripada penulis tradisional. Sudah ada cerita-cerita emosi yang dikongsi dalam kumpulan-kumpulan tentang kehilangan pelanggan disebabkan oleh program AI.

Dalam artikel ini, kita akan meneroka apakah ChatGPT itu, apa yang ia mampu lakukan, dan sama ada ia boleh menggantikan penulis salinan. Kita juga akan mempertimbangkan bila adalah sesuai untuk memilih AI berbanding teknik penulisan tradisional.

Mengapa Semua Tiba-Tiba Gila, Terutamanya dalam Hal ChatGPT?

ChatGPT adalah chatbot kecerdasan buatan yang dibangunkan oleh OpenAI. Ia dilancarkan pada November 2022 dan berdasarkan model bahasa GPT-3 yang dikemaskini. ChatGPT direka untuk berbual dan boleh menjawab soalan, mengakui kesilapan, menolak maklumat yang salah, dan menolak permintaan yang tidak relevan.

Salah satu kelebihan ChatGPT adalah kemampuannya menghasilkan teks yang menyerupai penulisan manusia. Ini menjadikannya berguna untuk menjawab pelbagai soalan, menulis esei, cerita khayalan, dan juga kertas diploma. Sebenarnya, seorang pelajar Rusia telah memanfaatkan ciri ini:

Pelbagai pelajar universiti di seluruh dunia juga menunjukkan sumbangan ChatGPT dalam membolehkan mereka mendapatkan ijazah mereka:

Secara jujur, ChatGPT benar-benar mengagumkan dan AI-nya menghasilkan hasil yang sangat memuaskan.

Mengapa ChatGPT Bukan Sekadar tentang Teks?

Menggunakan ChatGPT lebih menarik daripada sebarang AI sebelum ini yang kita telah uji. Interaksi itu melebihi format menyediakan topik sahaja dan menerima teks sebagai jawapan. Dengan kata lain, ChatGPT adalah seperti pembantu muda yang boleh menangani kerja "kasar" bagi anda. Ia seperti seorang penulis salinan yang baru sahaja memulakan profesion atau seorang pembangun yang tahu asas tetapi memerlukan bimbingan dalam aplikasi praktikal. Dengan setiap permintaan, penjelasan, dan soalan, jawapan ChatGPT menjadi lebih tepat dan logik.

Sekarang, mari kita meneroka beberapa perkara yang ChatGPT boleh bantu. Peluangnya adalah pelbagai dan menarik.

Mendapatkan Pendapatan Pasif $2,700 Sebulan Melalui Program Pengaruh Amazon: Kisah Seorang Ibu Berusia 47 Tahun

Pertama, ChatGPT boleh menulis artikel untuk anda. Walau bagaimanapun, penting untuk memberikan arahan yang jelas bagi hasil yang diingini. Anda juga boleh meminta ChatGPT menilai dan memperbaiki teks anda sendiri.

Anda boleh menyiapkan generasi komen untuk artikel anda di laman WordPress. Anda akan memerlukan API, alamat emel, dan sedikit masa lapang. ChatGPT akan memahami makna artikel berdasarkan judulnya dan meninggalkan komen di artikel tersebut.

Dengan ChatGPT, anda boleh menulis kod untuk laman web:

Dan sepenuhnya mencetuskan konsep:

Anda boleh bertanya soalan tambahan ketika bekerja. Misalnya, jika anda menghadapi kesulitan dengan layout:

Hasilnya ialah laman web yang ringkas, tetapi ditulis dengan bantuan AI:

Dengan sedikit penyesuaian kepada layout, anda boleh mencipta pralaman. Laman web ini mudah digunakan, malah kanak-kanak pun boleh menggunakannya.

Pertanyaan yang Tidak Betul: Sebab Mengapa Ramai Gagal Memanfaatkan ChatGPT dengan Sempurna

Apabila menggunakan ChatGPT dengan berkesan, adalah penting untuk memahami bahawa tidak semua pertanyaan akan menghasilkan hasil yang diinginkan. Terdapat jenis pertanyaan tertentu yang boleh menyebabkan kesukaran atau batasan dalam hasil yang dihasilkan oleh ChatGPT. Ini dikenali sebagai "pertanyaan yang tidak betul."

Sebenarnya, sebab anda tidak selalu dapat bekerja dengan lancar dengan ChatGPT ketika menggunakan pertanyaan yang tidak betul adalah kerana model AI ini memerlukan pendekatan yang kompeten dan betul untuk menghasilkan jawapan yang tepat. Jika anda memberikan arahan yang kabur atau bertanya tanpa memberikan cukup konteks, hasil yang dihasilkan mungkin tidak memenuhi jangkaan anda.

Adalah penting untuk diingat bahawa jawapan ChatGPT sangat bergantung pada pertanyaan yang anda masukkan dan petunjuk yang anda berikan kepada model. Dengan memberikan tugas yang jelas dengan semua butiran dan konteks yang diperlukan, anda dapat meningkatkan kualiti teks yang dihasilkan secara ketara.

Mengoptimumkan Corong Jualan untuk Dropshipping Sistem Keselamatan Rumah : Langkah Boleh Diambil dengan Prom ChatGPT

Juga, perlu dinyatakan bahawa ChatGPT beroperasi seolah-olah ia seorang penulis salinan baru. Sama seperti penulis baru yang tidak familar dengan sesuatu subjek atau niche, AI ini mungkin menghasilkan teks yang tidak sempurna tetapi menyerupai sesuatu yang penulis pemula akan tulis.

Oleh itu, bekerja dengan ChatGPT memerlukan pendekatan yang berhati-hati dan betul. Mengelakkan pertanyaan yang tidak betul, memberikan arahan yang jelas, dan memberikan konteks yang mencukupi dapat membantu memastikan bahawa anda menerima jawapan yang lebih tepat dan memuaskan daripada model ini.

Jadi, Bagaimanakah Mengenai Penulis Salinan? Adakah ChatGPT akan Menggantikan Mereka?

Nah, ini agak berbeza pendapatnya. Sesetengah penulis salinan mendapati teks yang dihasilkan oleh AI sesuai untuk kerja mereka, manakala yang lain tidak. Sebagai contoh, saya bekerjasama dengan pelanggan yang mencadangkan menggunakan ChatGPT untuk menghasilkan teks, tetapi dengan keperluan untuk menghaluskan mereka supaya kedengaran lebih "manusia".

Di sisi lain, terdapat pelanggan yang menolak menggunakan teks yang dihasilkan oleh AI. Mereka secara khusus menyatakan dalam syarat-syarat rujukan mereka bahawa teks-teks tersebut akan ditolak dan tidak dibayar. Maxim Ilyakhov, pengarang buku berpengaruh "Write, Reduce," dan standard industri untuk penulis kandungan dan penulis salinan, juga percaya bahawa era isian generik sedang menghampiri akhirnya.

Dengan kata lain, jika seorang penulis salinan hanya menghasilkan teks yang berulang-ulang dan tidak original, kemungkinan besar AI boleh menggantikan mereka sepenuhnya pada masa depan, tetapi kita belum sampai di sana. Banyak tugas yang biasanya diendalikan oleh penulis salinan sudah boleh diselesaikan dengan berjaya menggunakan ChatGPT. Sebagai contoh, anda boleh menerima ulasan yang hebat dari seorang warga tua dalam masa yang singkat.

Anda boleh juga menggunakan ChatGPT untuk menulis cerita tentang keluarga yang menang di kasino untuk pre-lander. Hanya memerlukan pertanyaan yang mudah, dan anda akan mendapatkan hasil yang mengagumkan. Walau bagaimanapun, jika anda memerlukan teks berkualiti tinggi yang mewakili jenama anda dan memperlihatkan kepakaran, menggantikan penulis salinan dengan AI bukanlah pilihan yang sesuai. AI dapat membantu dalam mengumpulkan maklumat dan menyederhanakan proses, tetapi anda tetap memerlukan penulis salinan atau penyunting untuk menambah sentuhan manusia.

Mari saya kongsi ulasan daripada seorang penulis kriptografi yang mempunyai pengalaman menggunakan AI untuk analisis pasaran kripto dan penulisan artikel:

"Saya dapati ChatGPT adalah alat yang membantu dengan mengoptimumkan rutin tugas saya dan mengurangkan masa yang saya luangkan padanya. Sebagai pemilik saluran Meta Crypto Web 3 dan pengguna DeFi Provenance, ChatGPT adalah pembantu yang bernilai dalam kerja saya dengan kripto. Ia berfungsi sebagai ahli analisis tanpa memerlukan pembayaran. Dengan pendekatan yang betul, ChatGPT dapat memberikan banyak maklumat yang diperlukan dan malah mencipta produk digital dari awal.

Baru-baru ini, saya bekerja pada projek kripto di mana saya berinteraksi dengan ChatGPT, menghantar promp dan permintaan. Saya memerlukan sebuah bot Telegram perdagangan yang boleh menjejaki harga kripto dan memberikan maklumat pasaran tertentu seperti kapitalisasi, perubahan harga, dan volume perdagangan. ChatGPT datang menyelamat dan dengan cepat menghasilkan kod Python mudah dengan nilai standard untuk pertukaran ByBit.

Walaupun para pemrogram kemudiannya menyempurnakan kod tersebut, ChatGPT telah mengurangkan secara ketara masa yang diperlukan untuk membuat perisian yang diperlukan.

ChatGPT lebih daripada sekadar bot yang menyediakan harga kripto. Ia boleh menganalisis pasaran kripto dan membantu peniaga membuat keputusan yang berinformasi. Keseluruhan kod untuk bot perdagangan ditulis oleh ChatGPT berdasarkan maklumat yang saya berikan. Walaupun para pemrogram boleh menyesuaikan kod, sokongan ChatGPT telah sangat mempercepatkan proses pembangunan perisian.

Dalam kerja penulisan salinan saya, saya juga bergantung pada ChatGPT untuk dengan cepat mengumpulkan maklumat atau menghasilkan struktur kandungan berdasarkan parameter yang ditentukan. Saya kemudian menggunakan maklumat ini untuk membuat kandungan berkualiti tinggi bagi pelanggan saya secara manual. ChatGPT telah menjadi alat yang bernilai untuk mengoptimumkan rutin tugas dan mengurangkan kos masa dalam pembuatan kandungan, memberi manfaat kepada penulis salinan dan pembuat kandungan. Walau bagaimanapun, komunikasi yang efektif dan penerangan yang jelas adalah penting untuk mencapai hasil yang diinginkan.

Selain itu, Ratmir Turchaninov, seorang penulis salinan, juga menekankan bahawa ketika berurusan dengan kesusastraan, ChatGPT kadang-kadang boleh memberikan sumber yang tidak tepat atau pautan yang salah. Oleh itu, penting untuk mengesahkan maklumat tersebut:

Bagi saya, ChatGPT adalah pembantu yang tidak dapat dipisahkan yang saya gunakan untuk kerja dan belajar. Dalam penulisan salinan, ia boleh mencipta tajuk dan huraian artikel, mencadangkan garis panduan artikel, menjelaskan topik teknikal yang kompleks dengan jelas, serta menilai dan mencadangkan penggunaan perkataan yang lebih baik dalam teks.

Kuncinya adalah memberikan tugas yang jelas kepada ChatGPT untuk mencapai hasil yang diinginkan. Sebagai pembantu pendidikan, ChatGPT boleh menerangkan subjek dalam sains tepat, membantu menyelesaikan contoh, mencipta rancangan pelajaran dan latihan, dan menyediakan senarai rujukan mengikut format tertentu.

Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa dalam tugas berkaitan kesusastraan, ChatGPT kadang-kadang boleh "mencipta" sumber atau memberikan pautan yang tidak tepat, jadi maklumat tersebut perlu disahkan.

Saya percaya bahawa ChatGPT berpotensi menggantikan banyak perkhidmatan seperti Grammarly atau Photomath kerana ia boleh melakukan fungsi serupa dalam satu aplikasi.

Biarkan saya memberikan contoh. Kami menghadapi kesulitan mengira markah untuk ujian di mana markah maksimum adalah 12 dan terdapat 21 soalan. Kami bertanya kepada bot berapa markah untuk 17 daripada 21, dan ia mengira semuanya untuk kami dan memberikan penjelasan."

Jadi, itulah keadaan semasa penulis salinan dan ChatGPT. Ini adalah alat yang boleh bernilai dalam banyak aspek penulisan, tetapi belum lagi sepenuhnya menggantikan kreativiti dan kepakaran manusia.

Kesimpulan

ChatGPT adalah pembantu yang cemerlang untuk pemasaran rakan kongsi. Ia adalah rangkaian neural yang boleh menangani pelbagai tugas, dari menulis teks hingga pengaturcaraan. Walaupun memiliki keupayaan ini, AI tidak dapat sepenuhnya menggantikan semua penulis salinan dalam dunia hari ini. Ia dapat menggantikan penulis dalam segmen bajet dengan memproses jumlah maklumat yang besar, dengan cepat mencari data yang relevan, dan menghasilkan teks secara automatik. Kelebihan lain adalah AI tidak mudah lelah, atau jatuh sakit, dan tidak memerlukan pembayaran untuk kerjanya.

Walau bagaimanapun, penulis salinan masih menjadi pilihan utama untuk mencipta teks yang unik dan berkualiti tinggi. Penulis manusia boleh menyesuaikan diri dengan gaya dan keperluan pelanggan, mencari pendekatan inovatif untuk tugas, dan menyuntikkan emosi ke dalam teks.

Cara Memperoleh Bonus pada Facebook Reels dan Mempromosikan Pautan Afiliasi Anda

AI masih mempunyai batasan tertentu. Ia tidak sepenuhnya memahami makna teks, tidak dapat memberikan komen dan cadangan berkualiti tinggi, dan menghadapi kesukaran dalam nuansa bahasa dan perbezaan budaya. Pada masa ini, menggantikan penulis salinan dengan AI bukanlah penyelesaian yang sepenuhnya berkesan. Penulis manusia masih tidak dapat digantikan dalam mencipta kandungan yang unggul dan original. Walau bagaimanapun, kemungkinan pada masa depan, AI mungkin dapat sebahagiannya atau sepenuhnya menggantikan penulis salinan.

Bagaimana anda suka artikel itu