16 Julai 2023 0 195

Bagaimana Membuat Iklan Video TikTok Viral dengan ChatGPT

 

Dalam artikel ini, kami akan mengajar anda cara menggunakan ChatGPT untuk mencipta iklan video TikTok yang viral serta video dan kandungan TikTok organik yang viral dengan memecahkan iklan pesaing anda dan mengubahnya menjadi sesuatu yang baru sepenuhnya, dan dengan menambahkan suara jenama anda, tawaran, nada, dan lain-lain.

Konsep ini berasal dari Virgil Abloh yang menyatakan bahawa objek atau idea yang sedia ada perlu diubah hanya sebanyak 3 peratus untuk menjadi sesuatu yang baru. Berikut adalah empat langkah yang akan kita gunakan untuk membuat iklan video TikTok yang viral.

  • Langkah 1: Kenal pasti iklan viral pesaing
  • Langkah 2: Ubah video menjadi skrip
  • Langkah 3: Analisis skrip
  • Langkah 4: Membina versi video
  • Langkah 5: Tukar versi menjadi video

Sekarang, sebelum kita terus ke dalam artikel ini, pastikan anda tidak terlepas sebarang perkembangan terkini kami, termasuk kajian kes baru, panduan, penerbitan, dan temu bual yang penuh dengan fakta dan statistik yang terbukti daripada usahawan pemasaran dalam talian yang berjaya yang dapat membantu anda memulakan dan membesarkan perniagaan dalam talian anda. Langgan Saluran Telegram kami dan ikuti laman Twitter kami hari ini!

Mari kita teruskan dengan artikel ini...

Langkah 1: Kenal pasti Iklan Viral Pesaing

Cari Iklan TikTok dengan Kadar Tinggi bagi Iklan Video

Langkah pertama adalah mencari iklan TikTok dan mencari video-video dengan ranking tinggi yang berkaitan dengan minat kita. Dalam artikel ini, kita akan memberi tumpuan kepada sabun bar lelaki.

Cari sabun lelaki di TikTok dan anda akan menjumpai iklan.

Kita akan menyaring hasil berdasarkan perkara berikut:

  • Lokasi: Amerika Syarikat
  • Industri: Kesihatan
  • Objektif: (konversi, penjanaan lead, jualan produk, jangkauan, trafik, tontonan video). Kita ingin membuat pembelian, jadi kita akan memilih konversi.
  • Kedudukan iklan video: Top 1 hingga 20 peratus suka dalam 30 hari terakhir.

Anda boleh menetapkan penapisan mengikut keutamaan anda, tetapi pastikan anda memilih iklan video yang berada di antara top 1 hingga 20 peratus suka dalam 30 hari terakhir kerana video-video ini sedang menduduki tempat tinggi dalam algoritma iklan TikTok, dan kita ingin meniru strategi mereka.

Berikut contoh analisis iklan TikTok yang boleh anda gunakan untuk menganalisis video sebelum membuat pilihan. Tangkapan skrin menunjukkan bahawa salah satu iklan mendapat 307 suka, 0 konversi, dan 1 perkongsian; oleh itu, anda tidak mahu memilih jenis video seperti ini.

Berikut adalah video lain dengan 1 042 suka, 0 penukaran, dan 3 suka. Idea ini adalah untuk hanya memberi tumpuan kepada jumlah suka; oleh itu, kita boleh menggunakan video ini kerana ia mempunyai lebih dari seribu suka.

Muat turun Video dengan Snaptik

Snaptik adalah laman web yang membolehkan pengguna memuat turun video dari TikTok tanpa tanda air. Ia biasanya digunakan oleh pengguna TikTok yang ingin memuat turun video yang mereka anggap menarik atau menghiburkan dan berkongsi di platform media sosial lain. Laman web ini menyediakan antara muka yang mudah dan mesra pengguna, di mana pengguna boleh memasukkan URL video TikTok dan memuat turunnya dalam masa beberapa saat. Walaupun Snaptik tidak secara rasmi berkaitan dengan TikTok, ia telah menjadi alat popular di kalangan pengguna TikTok untuk memuat turun video. Namun, perlu diingat bahawa memuat turun bahan berhak cipta tanpa kebenaran adalah tidak sah dan boleh mengakibatkan konsekuensi undang-undang.

Adakah ChatGPT Akan Mengambil Pekerjaan Penulis Salinan? Coca-Cola Telah Memulakan Penggantian Penulis dengan AI

Langkah 2: Ubah Video ke dalam Skrip dengan Happyscribe

Happyscribe adalah platform dalam talian yang menawarkan perkhidmatan transkripsi automatik dan pengekapan untuk fail audio dan video. Dengan antara muka yang mudah digunakan dan teknologi pengiktirafan ucapan yang canggih, Happyscribe.com dapat mentranskripsi fail anda dengan cepat dan tepat. Platform ini juga menawarkan pelbagai pilihan penyesuaian, membolehkan pengguna mengedit dan melaraskan transkripsi mereka mengikut keperluan. Selain itu, Happyscribe.com menyediakan fungsi seperti terjemahan dan pengekap, menjadikannya penyelesaian komprehensif untuk semua keperluan transkripsi dan pengekapan anda. Sama ada anda seorang wartawan, pembuat kandungan, atau penyelidik, Happyscribe.com boleh membantu anda menjimatkan masa dan usaha dengan mengautomatikkan proses transkripsi.

Kami akan memuat naik dua iklan TikTok yang mendapat rating tinggi di Happyscribe untuk mendapatkan transkrip mereka, dan di bawah ini adalah tangkapan skrin proses memuat naik salah satu video bar lelaki.

Iklan Pertama

Iklan TikTok pertama menunjukkan seorang lelaki di depan bangunan bercakap tentang sabun bar lelaki.

Berikut adalah transkripnya:

Hai, kawan-kawan, masih ingat zaman sabun batangan sebelum semua sabun mandian cair muncul? Nah, sabun batangan masih ada. Saya akan pergi ke kedai dan mengulas lima sabun batangan terbaik yang harus anda gunakan pada kali berikutnya anda mandi. Nombor satu untuk saya adalah Dove Men Care Charcoal and Clay. Ia mempunyai biji-biji kecil yang membuat anda berasa seperti sedang melakukan sesuatu. Nombor dua, bagaimana saya boleh tidak menyertakan Irish Spring Moisture Blast? Nombor tiga, haruslah Coast - Classic Scent. Bau yang harum. Saya dulu menggunakan ini - bau asalnya. Nombor empat, Lever 2000 - asalnya, dan nombor lima, Dial dan Gentle Hypoallergenic.

Ini tangkapan skrin transkrip video.

Video kedua menunjukkan gambar sabun batangan lelaki untuk jerawat dan kemudian menunjukkan seorang pemuda yang berhasil merawat jerawat di wajahnya. Ini tangkapan skrin transkrip video.

Berikut adalah transkrip:

Pencerita 1 (00:00) Hai, kawan-kawan. Jadi ini sebahagian daripada menggunakan Sabun Batangan Jerawat Lelaki di wajah saya dan saya akan mengulasnya. Inilah hari 1 seperti yang anda boleh lihat. Dan inilah hari ke-14. Seperti yang anda boleh lihat, beberapa jerawat saya sudah tidak ada lagi, dan kesan gelap telah berkurangan. Jadi setiap kali saya menggunakan Sabun Batangan Jerawat Lelaki di wajah saya, terdapat peningkatan.

Berikut adalah tangkapan skrin transkrip video.

10 Negara Teratas Dengan Kadar CPM (Cost Per Mille) Facebook Tertinggi dan Terendah pada 2022

Langkah 3: Menganalisis Skrip Video dengan ChatGPT

Kami akan menganalisis dua skrip di atas dengan ChatGPT untuk mengoptimalkan versi yang akan kami gunakan untuk kampanye kami. Iklan 1 memiliki lebih banyak suka dan komentar, jadi kami ingin tahu apakah ada alasan untuk ini.

Prompt ChatGPT:

Ini adalah skrip dari iklan TikTok yang mempromosikan sabun batangan lelaki dan berhasil dalam 3% teratas iklan konversi pembelian:

Pencerita 1:

Hai, kawan-kawan, masih ingat zaman sabun batangan sebelum semua sabun mandian cair muncul? Nah, sabun batangan masih ada. Saya akan pergi ke kedai dan mengulas lima sabun batangan terbaik yang harus anda gunakan pada kali berikutnya anda berada di dalam shower. Nombor satu untuk saya adalah Dove Men Care Charcoal and Clay. Ia mempunyai biji-biji kecil yang membuat anda berasa seperti sedang melakukan sesuatu. Nombor dua, bagaimana saya boleh tidak menyertakan Irish Spring Moisture Blast? Nombor tiga, haruslah Coast - Classic Scent. Bau yang harum. Saya dulu menggunakan ini - bau asalnya. Nombor empat, Lever 2000 - asalnya, dan nombor lima, Dial dan Gentle Hypoallergenic.

Ini adalah skrip kedua dari iklan TikTok yang mempromosikan sabun batang lelaki dan ia berada di 3% teratas iklan konversi pembelian:

Pembicara 1: Pembicara 1 (00:00)

Hai, kawan-kawan. Jadi ini adalah penggunaan sabun jerawat batang lelaki pada wajah saya dan saya akan mengulasnya. Inilah hari pertama seperti yang anda boleh lihat. Dan inilah hari ke-14. Seperti yang anda boleh lihat, beberapa jerawat saya sudah tidak ada lagi, dan bintik hitam sudah menjadi lebih cerah. Jadi setiap kali saya menggunakan sabun jerawat batang lelaki ini pada wajah saya, terdapat peningkatan.

Mengapa skrip pertama lebih berjaya?

Hasilnya:

Ada beberapa sebab mengapa skrip pertama lebih berjaya daripada yang kedua. Berikut adalah beberapa faktor yang mungkin:

  1. Skrip pertama lebih informatif dan meyakinkan. Ia menyediakan senarai sabun batang terbaik yang disyorkan oleh pembicara, dan menekankan beberapa ciri unik setiap produk, seperti arang dan manik tanah liat dalam sabun Dove. Jenis maklumat ini dapat membantu pengguna yang mencari sabun baru untuk mencuba dan mungkin mempengaruhi mereka untuk memilih salah satu produk yang disyorkan.
  2. Skrip pertama menggunakan nada yang lebih menarik dan relevan. Pembicara memulai dengan mengakui trend cuci badan cecair dan kemudian menyajikan dirinya sebagai seorang pakar sabun batang dengan mengulas lima produk teratas. Dia juga menggunakan humor dan bahasa sehari-hari, seperti "Ia membuat anda berasa seperti anda melakukan sesuatu," yang dapat menarik perhatian penonton yang mungkin skeptikal atau tidak berminat dengan sabun.
  3. Skrip kedua kurang jelas dan ringkas. Pembicara seolah-olah mengulas jenama khusus sabun batang untuk jerawat, tetapi skrip ini tidak teratur atau mudah diikuti. Bahasa yang digunakan juga kurang terampil dan mungkin lebih sukar difahami oleh beberapa penonton.

Skrip pertama nampaknya lebih berkesan dalam menarik perhatian penonton dan meyakinkan mereka untuk membuat pembelian. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa kejayaan iklan juga bergantung pada pelbagai faktor luar, seperti audiens sasaran, waktu dan penempatan iklan, dan persaingan daripada iklan lain.

Langkah 4: Buat Versi Iklan Video dengan ChatGPT

Prompt ChatGPT:

Berdasarkan cadangan anda di atas, tulis dua versi skrip untuk mempromosikan sabun batang lelaki.

Hasilnya:

Tentu, berikut adalah dua versi skrip untuk mempromosikan sabun batang lelaki:

  • Versi 1:

Pembicara 1:

Hai, kawan-kawan, mari kita bincangkan sesuatu yang penting - sabun. Ya, saya bercakap tentang sabun batangan yang baik dan terkenal. Jangan salah faham, sabun mandian juga bagus, tetapi ada sesuatu yang istimewa tentang sabun batangan yang terasa tepat. Dan jika anda mencari satu yang baru untuk dicuba, saya ada beberapa cadangan. Inilah tiga pilihan terbaik saya:

Pilihan pertama adalah Irish Spring Original. Ia adalah klasik dengan alasan - segar dan menyegarkan, dan akan membuat anda berbau harum sepanjang hari. Pilihan kedua, Dove Men+Care Extra Fresh. Ia diperkaya dengan pelembap dan menjadikan kulit anda lembut dan bersih. Dan yang terakhir, Dr. Squatch Pine Tar. Ini untuk lelaki yang menyukai bahan semulajadi dan aroma hutan. Cuba sabun-sabun ini dan beritahu saya apa pendapat anda.

  • Versi 2:

Pembicara 1:

Apa khabar, semua? Dengarlah, kita semua tahu bahawa menjaga kulit kita adalah penting, tetapi hadapilah kenyataan - sesetengah daripada kita tidak mahu meluangkan masa yang banyak untuk itu. Itulah sebabnya saya ingin memperkenalkan kepada anda sesuatu yang akan mengubah permainan - Manly Soap Company. Mereka telah mencipta satu barisan sabun khas untuk lelaki yang diperkaya dengan bahan semulajadi dan tanpa bahan kimia yang keras. Tambahan pula, ia sangat mudah digunakan - hanya sapu, bilas, dan siap. Percayalah, kulit anda akan berterima kasih. Dan yang terbaik? Mereka mempunyai pelbagai aroma yang boleh dipilih, seperti Sandalwood, Cedarwood, dan Peppermint. Jadi, tunggu apa lagi? Cuba Manly Soap Company dan tingkatkan penggunaan sabun anda.

Dalam versi pertama, anda boleh menggantikan jenama yang disebutkan (Irish Spring Original dan Dove Men+Care Extra Fresh) dengan dua jenama yang ingin anda promosikan. Begitu juga, anda boleh mencari jenama dengan aroma unik dan menggunakannya dengan sesuai dalam versi 2.

Ubah Versi ke Video

Salah satu alat AI dalam talian yang boleh mengubah skrip video menjadi video ialah Lumen5. Lumen5 ialah platform penciptaan video yang menggunakan AI dan pembelajaran mesin untuk mengubah kandungan teks menjadi video yang menarik.

Berikut adalah cara kerjanya:

  1. Pertama, salin dan tampal skrip video anda ke platform Lumen5.
  2. Teknologi AI Lumen5 menganalisis teks dan mengenal pasti konsep dan tema utama.
  3. Anda boleh memilih dari perpustakaan templat yang telah dibina atau membuat reka bentuk tersuai untuk video anda.
  4. Lumen5 secara automatik menjana visual dan animasi yang sepadan dengan kandungan teks skrip anda, menggunakan perpustakaan foto, video, dan muzik stok mereka.
  5. Anda boleh mengedit dan menyesuaikan video mengikut citarasa anda, menambahkan jenama anda dan menyesuaikan masa dan irama visual dan muzik.
  6. Akhir sekali, anda boleh mengeksport video dalam pelbagai format dan resolusi untuk digunakan di media sosial, laman web, atau platform lain.

Lumen5 adalah pilihan yang baik untuk mengubah skrip video menjadi video yang terlihat profesional tanpa memerlukan kemahiran penyuntingan video atau peralatan yang rumit.

Kesimpulan

Kita dapat mencipta video viral untuk kempen iklan TikTok menggunakan alat AI. Kita perlu mengenal pasti dan memuat turun iklan viral pesaing, menukar video ini menjadi skrip, menganalisanya dengan ChatGPT, mencipta dua atau tiga versi video, dan kemudian menukarkan versi-versi tersebut menjadi video.

Anatomi Scammer: "Dari Orang Biasa Menjadi Jutawan di Internet." — Anton Redkin

ChatGPT telah menjadikan analisis skrip video sangat mudah, tetapi alat AI lain diperlukan untuk menyelesaikan tugas ini. Pertama, kita perlukan Snaptik untuk memuat turun video TikTok dalam format mp4 dan Happyscribe untuk menuliskan skrip video sebelum menggunakan ChatGPT untuk menganalisis skrip dan mencipta dua atau tiga versi baru. Akhir sekali, Lumen5 boleh menghasilkan video dari versi skrip video ChatGPT yang baru.

Bagaimana anda suka artikel itu