30 September 2022 0 166

Glamnetic: Berkembang $0 ke $50 000 000/Tahun dalam 24 Bulan dengan Menjual Bulu Mata

 

Hari ini kami ingin mengongsi satu temu ramah dengan dua orang pengasas e-dagang yang berjaya, Ann McFerran dan Kevin Gould, pemilik jenama e-dagang Glamnetic. Mereka bekerjasama mengembangkan perniagaan mereka daripada $1 000 000 ke $50 000 000 pendapatan tahunan dalam masa 12 bulan, antara peningkatan yang terbesar dan tercepat dalam sejarah pemasaran online.

Jika anda ingin belajar cara mengembangkan jenama e-dagang dengan cepat, anda perlu membaca rencana ini.

Bagaimana kamu memulakan kerja yang kamu lakukan sekarang?

Ann McFerran: Saya pergi ke kolej UCLA dan selepas tamat pengajian, saya menjadi pelukis sepenuh masa selama 4 tahun. Saya juga ialah seorang pempengaruh kecil media sosial di mana saya memuat naik seni lukisan saya. Secara amnya, Kevin memiliki syarikat berjenama yang lain dan mereka menghadiahkan saya ikatan rambut ekor kuda. Mereka meminta saya menjadi model penggambaran mereka yang tidak berbayar. Pada mulanya saya tidak mahu pergi tapi saya sedar saya berada berdekatan kawasan mereka kerana saya ingin memulakan jenama saya sendiri kerana menjadi pelukis tidak memberi pendapatan yang lumayan dan dengan adanya jenama, saya boleh membuat salinan produk saya, mengeluarkannya dalam kuantiti yang banyak, dan menjualnya.

Jadi saya sebenarnya dalam mod membangunkan produk. Saya sudah selesai membangunkan produk-produk saya dan semuanya akan bermula kemudian saya bertemu dengan Kevin di tempat penggambaran. Selepas bercakap dengannya, dia kata, “Saya juga mahu menjadi sebahagian daripada projek awak. Mari bekerja bersama dalam Glamnetic.” Jadi, itulah cerita mengenai bagaimana kami mula bekerjasama dan mengasaskan syarikat ini.

Kevin Gould: Bila saya mengimbas kembali kerjaya saya, semua yang saya lakukan sekarang saling berkaitan dan masuk akal. Saya mula perniagaan saya di dalam sebuah bilik surat-menyurat agensi lakonan WME, satu agensi lakonan terbesar di Los Angeles. Jadi, saya sebenarnya bermula dengan bahagian hiburan dan saya bekerja bersama para pelakon buat masa yang lama. Saya kemudiannya menjadi lebih serius dalam persekitaran pempengaruh, dan saya menguruskan sejumlah besar pempengaruh. Kemudian, saya menggunakan peluang itu untuk menyertai syarikat e-dagang berjenama seperti yang disebut oleh Ann. Sebelum Galamnetic, saya memiliki dua produk berjenama dan apabila kami berhubung, kami bersetuju untuk bekerja bersama dalam jenama Glamnetic.

Jenama Glamnetic kamu berkembang, dan kamu menghasilkan pendapatan dari $0 ke $50 000 000 dalam masa satu tahun, betul ke?

Kevin Gould: $1 000 000 ke $50 000 000. Itu memang perkembangan yang sangat besar kerana kami melancarkan jenama kami pada tahun 2019 dan kami memperoleh separuh daripada $1 000 000 pada tahun itu. Tahun lalu pada 2020, angkanya meningkat kepada $50 000 000. Banyak perkara telah dilakukan seperti pemasangan infrastruktur, mengupah pasukan-pasukan, dan banyak lagi, dan syukurlah, semuanya telah membawa kepada perkembangan yang sangat besar.

Ann McFerran: Sangat mengejutkan sebab saya tidak pernah melancarkan jenama sebelum ini dan tidak pernah menjadi seorang usahawan. Jadi memulakan jenama ini ialah langkah pertama saya dalam keusahawanan dan pada awalnya saya hanya bermatlamat untuk mendapat $10 000 setiap bulan. Itulah jangkaan awal saya sebab $10 000 setiap bulan sudah agak banyak. Kemudian pada bulan pertama kami menjana $20 000 dan terus berganda setiap bulan kerana kami telah mencurahkan banyak usaha dan perbelanjaan..

Sayalah muka jenama itu, saya buat semua kandungannya dan hal-hal yang berkaitan, dan jenama itu seperti ada kaki dan menjadi terkenal dengan sendiri.

Saya rasa produk itu sendiri ialah produk yang genius. Produk tersebut benar-benar menyelesaikan isu utama dalam kecantikan iaitu memasang bulu mata palsu. Bulu mata palsu sangat susah dipasang semasa solekan dan kami telah menyelesaikan masalah tersebut. Kebanyakan perempuan tidak tahu cara memasang bulu mata palsu dan kami menyelesaikan masalah itu dengan membuatnya di pasang dengan mudah iaitu kurang daripada 5 minit. Jadi, produk itu terkenal sebab berkesan. Kami juga pastikan kualiti produk adalah baik.

Dan saya rasa sepanjang masa covid pada tahun lalu, bulu mata palsu mula menjadi sangat terkenal. Wanita-wanita memakai pelitup muka dan bahagian atas mata adalah sangat penting untuk menarik perhatian. Hal ini memang satu perubahan pasaran yang mengujakan. Saya rasa satu hal lagi yang mengembangkan pendapatan kami adalah kerana rekaan kandungan, pemerolehan pempengaruh sosial, dan pembendungan.

Temu Ramah dengan Adam Enfroy: Menjadi Penulis Blog Jutawan dalam Tempoh Kurang daripada 2 Tahun

Kami tahu bahawa bulu mata magnetik satu produk yang terkenal dan berada di bawah kategori terkenal. Adakah kamu mencari pengilang terbaik di Alibaba atau meluangkan masa dalam membangunkan produk itu dengan sendiri? Dan berapa lama masa yang diperlukan?

Ann McFerran: Ambil masa setahun sebab tiada barang sebegitu di Alibaba. Tiada bulu mata magnetik yang terkenal dan memiliki lebih daripada 3 magnet. Jadi saya buat kajian dan entah kenapa kebanyakan bulu mata magnetik sangat halus dan kelihatan plastik. Saya hairan sebab apa yang saya mahu tiada dalam pasaran.

Itulah sebabnya semasa kami keluarkan lima gaya yang terkenal pada mulanya, banyak orang terkejut sebab produk kami benar-benar berkesan.

Kevin Gould: Saya rasa satu perkara lain yang membuatnya terkenal adalah kerana latar belakang Ann sebagai pelukis. Bakat Ann memberi kami kelebihan sebab sebagai seorang pelukis dia dapat mereka produk dengan sangat kreatif dan menarik. Hasilnya, produk yang kami keluarkan sangat berkualiti tinggi, unik, dan inovatif, produk yang tidak pernah dilihat dalam pasaran sebelum ini.

Apakah keadaannya semasa pra-pelancaran?

Ann McFerran: Saya membuat tempahan dalam kuantiti yang minimum sebab saya tidak pasti jika kami akan berjaya. Saya tidak mahu melabur banyak wang dan mahu menguruskannya dengan bijak. Syukurlah kosnya sangat murah, jadi saya dapat menggunakan duit saya sendiri. Mungkin $5 000 ke $8 000. Pada asasnya, kami bercadang untuk menjual semuanya dan menempah semula tapi produk itu dijual dengan begitu cepat. Saya belajar bahawa saya patut menempah semula apabila bekalan hampir habis. Satu cabaran yang baik.

Kevin Gould: Selama 9 bulan kami membuat penghantaran melalui udara secepat yang mungkin. Idea untuk memasukkan ke kapal langsung tidak terlintas di fikiran sebab jualan berkembang dengan cepat dan kami tiada masa menguruskan hal lain. Saya rasa hal terpenting dalam pra-lancar adalah memastikan semua kandungan sedia dan bergantung sepenuhnya pada media sosial.

Ann McFerran: Ada sedikit pengikut dalam halaman sebenar perniagaan tapi saya belanjakan banyak wang pada halaman peribadi Instagram saya. Saya ada lebih kurang 30 000 pengikut dan saya cuba paksa mereka masuk ke halaman Glamnetic. Saya cuba memuat naik paparan meme untuk mendapatkan kepopuleran dan lepas itu memadamnya. Saya cuba pelbagai strategi untuk mengembangkan halaman itu secara beransur-ansur. Itulah sebabnya saya sangat terkejut sebab 10 orang membeli produk kami pada hari pertama pelancaran.

Saya tidak rasa itu suatu kejayaan, jadi saya tidak menekan diri sendiri untuk menjadikan perniagaan kami sempurna. Saya cuma mahu melancarkannya supaya kami boleh mendapat jualan di Shopify.

Kami terus memuat naik paparan di bahagian cerita untuk mencapai banyak orang. Kemudian kami mula membuat iklan dan mengumpulkan e-mel. Setelah kami menghadiahkan pempengaruh-pempengaruh, pada masa itulah kami dapat melihat perkembangan yang sangat besar mula berlaku.

Kevin Gould: Pada mulanya, kami menghantar Mesej Terus (DM) kepada setiap pelanggan kami secara tetap dan menjadikannya salah satu saluran untuk membuat jualan. Kemudian kami mula menggandakannya melalui iklan kami. Kami membuat penggambaran kandungan sendiri sebagai pengasas, dan hal itu berkesan. Kemudian kami beralih kepada memberi hadiah dan kini kami ada banyak pasukan yang besar dalam bidang ini. Begitulah permulaan hari-hari pra-pelancaran kami.

Kamu memasuki pasaran yang sesak dengan banyak saingan. Apakah nasihat kamu kepada mereka yang ingin memasuki pasaran yang mempunyai banyak saingan?

Ann McFerran: Saya rasa mereka sendiri perlu tentukan ciri-ciri tersendiri jualan mereka untuk membezakannya dengan pesaing yang lain. Bagi kami, perbezaan utama antara kami dengan jenama bula mata yang lain ialah rekaan di sebalik bulu mata kami. Penggaris mata kami bersifat magnetik dan bulu mata disambungkan secara magnetik pada penggaris mata dan itu satu perkara luar biasa bagi banyak orang. Setiap kali saya menunjukkannya atau bercakap tentangnya, orang akan berasa kagum.

Kamu perlu ada produk yang akan mengagumkan orang dan membuat mereka terkejut. Kami ada hampir 100 jenis bulu mata, satu jumlah yang sangat banyak bagi produk magnetik ini berbanding syarikat-syarikat lain di luar sana. Dan kualiti bulu mata magnetik kami sangat tinggi.

Miss Excel: Menjana Ratusan Ribu Setiap Bulan Sebagai Pempengaruh TikTok

Kevin Gould: Kamu memang perlu tinggalkan tanggapan yang unik mengenai ciri-ciri jualan kepada pelanggan kamu tapi sebelum itu kamu cuma perlu tahu bahawa proses ini sangat susah dan membosankan. Tiada perkara yang mudah dan jika kamu ingin masuk ke pasaran dengan pesaing yang banyak, kamu mesti sedar bahawa kamu akan hadapi banyak cabaran dan sangat susah. Jadi bersedialah secara mental dan kemudian memiliki ciri-ciri unik bagi jualan kamu sendiri, dan komuniti mengenai jenama kamu, sebab hal itu akan jadikan jenama kamu lebih besar daripada produknya.

Ann McFerran: Masa yang sesuai sangat penting dan selalu diabaikan. Saya rasa masa di mana saya masuk ke pasaran amatlah sesuai sebab penggunaan bulu mata magnetik secara lapisan sudah ketinggalan zaman.

Kevin Gould: Jurang antara pasaran dan masa sangat penting, seperti yang dikatakan Ann. Bahkan dalam pasaran yang sudah tepu dan penuh pun masih ada jurang. Jurang itu mungkin kecil tapi kamu perlu mencarinya. Jadi, memang tidak mudah sebab kamu perlu kenal pasti caranya dan memanfaatkannya ke dalam pasaran.

Apakah kesilapan lazim yang biasa dilakukan pengasas e-dagang yang masih baru dan pada pendapat kamu, apakah yang menghalang mereka daripada berjaya?

Kevin Gould: Berfikir bahawa semuanya mesti sempurna. Kamu dapat melancarkan sesuatu kemudian kamu mengulanginya lagi. Jika kamu hanya tunggu pelancaran kamu sempurna, kamu selama-lamanya tidak akan berjaya membuat pelancaran dan tidak mendapat apa-apa dalam pasaran.

Ann McFerran: Saya rasa banyak peniaga baru tidak tahu cara mengoptima atau membuat ujian A/B dan mengubah apa yang mereka ada menjadi lebih baik. Itulah cabarannya dalam e-dagang sebab kamu perlu selalu mengoptimalkan perniagaan kamu dalam segala hal. Setiap aspek perniagaan kamu boleh dioptimalkan.

Mari bercakap tentang saluran pemasaran yang berkesan bagi kamu pada tahun 2020. Apakah saluran yang berkesan bagi kamu, iklan Youtube, iklan Facebook, Pempengaruh Instagram, atau benda lain?

Kevin Gould: Semua. Kami guna semua terutamanya Facebook dan Instagram. Setiap jenama ada kemas kini iOS jadi kami menggunakan Youtube dan menjadi lebih mahir dalam membuat kandungan Youtube. Kami juga menggunakan Google, Snapchat, dan Tiktok. Saya rasa masalah Snapchat dan Tiktok adalah sangat susah untuk berkembang.

Untuk menyelesaikan masalah, kamu perlu berada di mana sahaja. Kami buat penyuratan, kempen luar syarikat, bekerja bersama influenzer dengan memberi hadiah atau bayaran rakan kongsi. Kami guna e-mel, SMS, Messenger, dan banyak lagi. Kamu perlu guna semua ini. Kemudian apabila kamu rasa sudah cukup, akan ada 3 perkara baru yang akan datang dan kamu perlu mengejarnya supaya sentiasa berada di hadapan. Saya dan Ann sentiasa mencari perkara baru yang kami perlu usahakan dalam perniagaan. Setelah kami selesai menetapkan satu perkara, kami akan membawa perkara seterusnya ke dalam sistem, dan mengulangi proses ini dan mengembangkannya.

Ann McFerran: Tiada saluran yang lebih baik daripada yang lain. Kini pada tahun 2022, pasaran sudah menjadi tepu dan penuh. Kamu dapat lihat peningkatan dalam CPM, bilangan iklan selepas kuarantin sudah meningkat dan jenama-jenama baru sedang keluar dan akan mula dipasarkan. Semua saluran sudah menjadi tepu, maka kamu perlu mengusahakan semuanya untuk mendapatkan pendapatan yang terus meningkat sebab itulah yang memang perlu dilakukan. Tiada satu saluran pun yang memberi kami 50% daripada pendapatan kami.

Adakah kamu memiliki sebarang pengalaman yang kamu rasa berguna bagi pendengar? Terutamanya bagi pendengar yang ingin mengembangkan pendapatan mereka?

Ann McFerran: Saya rasa kamu boleh cuba menggunakan platform yang kami gunakan. Instagram dan Facebook mungkin salah satu yang terbaik sebab memiliki alat-alat yang canggih. Kalau kamu sudah berbuat demikian dan masih tidak berjaya, cuba perhatikan produk kamu dan kenal pasti masalahnya. Saya rasa banyak orang berfikir mereka akan menjadi kaya dalam satu malam dan tidak memastikan produk mereka mengagumkan. Cuba memahami mesej-mesej pemasaran untuk melihat sama ada idea mengenai produk kamu dapat disampaikan melalui iklan atau tidak, atau seorang influenza berkata bahawa produk ini memiliki kegunaan yang istimewa berbanding produk lain. Atau apakah tawaran istimewa yang kamu ada tapi tiada pada orang lain? Jika kamu dapat memahami hal itu dengan jelas, kamu sepatutnya dapat mengembangkan pendapatan melebihi $100 000. Mulalah dengan jumlah itu dahulu.

 

Kesimpulan

Kita sangat berterima kasih kepada Ann McFerray, Kevin Gould, dan pasukan majalah Foundr atas temu ramah yang amat bernilai ini. Kami berharap temu ramah ini dapat membantu banyak orang meraih kejayaan dalam perniagaan online mereka, terutamanya dalam e-dagang.

Temu Ramah dengan Pengasas Program Ahli Gabungan Kewangan: Cara Mendapat $250 bagi Setiap Individu Berminat dan Menjana $25 000 Sebulan
Bagaimana anda suka artikel itu
#glamnetic