29 November 2022 0 312

Miss Excel: Menjana Ratusan Ribu Setiap Bulan Sebagai Pempengaruh TikTok

 

Kat Norton adalah seorang pempengaruh Microsoft Excel yang mempunyai 1 000 000 pengikut di TikTok dan Instagram dengan nama pengguna, Miss Excel. Dia menarik pengikut-pengikutnya melalui latihan Microsoft Excel dalam talian pada June 2020 yang kini menjana ratusan ribu setiap hari.

Kat melakukan semuanya sebagai seorang usahawan tunggal dan dia hanya menggunakan telefonnya dan dalam temu ramah ini yang dikendalikan oleh pasukan The Verge, Kat mengongsikan kisahnya mengenai bagaimana dia terfikir mahu menjadi seorang pempengaruh di TikTok, rancangannya untuk menjana pendapatan daripada TikTok, bagaimana dia melancarkan latihan excel dan pendapatan sebenar yang dia peroleh.

Saya akan tanya dengan terus dalam temu ramah ini kerana saiz penciptaan kandungan yang kamu bina adalah luar biasa. Berapa pendapatan kamu? Di mana kamu berada pada setiap hari, setiap minggu, setiap bulan? Saya lihat nota kami dan nampaknya kamu ada jumlah pendapatan yang besar.

Semasa saya mula perniagaan ini, saya mengembangkannya ke ratusan ribu dalam masa 6 bulan. Sejak itu, kami menjana ratusan ribu setiap bulan. Saya sebenarnya baru sahaja mendapat angka ini beberapa minggu lalu, dan saya sangat teruja. Perniagaan ini bagaikan perjalanan yang sukar dipercayai dan menyeronokkan.

Apa perniagaan kamu? Apa yang kamu jual? Saya menjual kursus Microsoft Excel dan sekarang produk Microsoft yang lain. Saya juga ada kursus Google Sheets. Saya boleh kata sekitar 95% daripada apa yang saya buat adalah pendapatan pasif saya dalam bentuk kursus.

Hebat. Kamu menggunakan TikTok and Instagram sebagai saluran pemasaran, dan memainkan peranan kamu sebagai Miss Excel. Produk sebenar kamu ialah video-video yang sudah kamu buat dan orang membelinya dengan melanggannya. Bagaimana kamu melakukannya?

Saluran media sosial ialah pemasaran utama saya. Kebanyakannya jualan secara semula jadi. Saya juga menganjurkan webinar pada hari yang ada banyak pelanggan. Saya menghasilkan kursus-kursus yang menyeronokkan. Setiap satu mengandungi 100 video. Saya mereka setiap video dan memasukkan kreativiti dan keseronokan sebanyak yang mungkin.

Jika kamu sudah melihat Instagram atau TikTok saya, kamu akan tahu yang saya sentiasa pastikannya menyeronokkan. Saya juga merakam video saya sendiri jadi saya pastikan saya juga berseronok. Saya juga menyunting video saya sendiri sebab bagi saya hal itu merupakan sebahagian daripada seni. Contohnya, saya akan tahu saya perlu paparkan gambar burger pada skrin selama 3 saat untuk membuat analogi saya supaya pelanggan memahami konsep yang disampaikan.

Saya yang menghasilkan kursus-kursus ini. Mereka bagaikan bayi saya. Saya hasilkan mereka dari permulaan sehingga selesai dan saya sangat bangga dengannya. Mereka melakukan dengan baik dalam pasaran.

Adakah kamu menjual video itu $5 setiap video secara berasingan atau menjualnya dalam bentuk langganan? Apa model yang kamu gunakan?

Saya menjualnya dalam bentuk kursus, jadi harganya bermula dari $297 sehingga $997 mengikut bilangan kursus. Orang membeli akses sepanjang hayat bagi kursus saya. Saya mengadakan kursus di platform Thinkific.

Sangat mengagumkan, tapi juga sangat berbeza daripada pencipta kandungan lain yang kami pernah jumpa. Sekarang, mari mula dari awal: bagaimana kamu menjadi Miss Excel?

Soalan yang bagus. Mari berundur ke Mac 2020. Pada masa itu, saya bekerja di syarikat rundingan sedunia yang dipanggil Protiviti. Saya berjalan jauh setiap minggu untuk menjalankan temu ramah pensekuritian bank. I ada membuat program latihan Excel hanya untuk suka-suka semasa saya mula bekerja dalam syarikat ini 4 tahun yang lalu. Syarikat tersebut menyokong saya dengan sepenuhnya dan menerbangkan saya di sekeliling AS untuk menganjurkan sesi latihan Excel sebab saya sangat suka mengajar tentang Excel. Sekitar Mac, saya berhenti berjalan jauh dan kembali ke rumah ibu bapa saya.

Apa yang berlaku antara Mac dan Jun 2020?

Pandemik merebak. Saya berhenti berjalan jauh atau melancong, dan saya ada banyak masa. Saya mula mengimbas diri dan memperbaiki diri dengan meditasi, keprihatinan, dan pembacaan. Saya sebenarnya sangat pemalu dan banyak kerisauan sebelum memulakan projek ini. Sebelum memaparkan diri kamu menari, saya amat menggalakkan kamu untuk mengimbas diri dan memastikan kamu berada di kedudukan di mana kamu sudah bersedia untuk menerima apa yang akan berlaku seterusnya.

Masa itu ialah April 2020, saya pergi kepada mak saya dan kata, “Mak, saya akan menjadi kaya dan terkenal tidak lama lagi jadi saya nak mak bersedia menerimanya.” Dia ketawa. Saya mencipta nama Miss Excel pada Jun, iaitu dua bulan kemudian. Saya tidak pernah fikirkannya sebelum ini. Mak kata, “Apa? Kamu siapa?” Saya kata, “Lihat saja.” Kemudian, saya terfikir hendak mengongsikannya di TikTok. Saya masih belum ada aplikasi TikTok pada masa itu. Saya ada pergelutan dalam minda yang asyik kata, “Kamu 27 tahun. Kamu tidak boleh buat TikTok.” Sebahagian dalam diri saya kata, “Buat TikTok.”

Saya akhirnya mula memasukkan beberapa video, satu video setiap hari. Video keempat mendapat 100 000 tontonan. Pada ketika itu, saya tidak memberitahu sesiapa pun tentang hal ini selain daripada mak dan teman lelaki saya. Akhirnya, orang lain yang saya kenal mula nampak video-video saya. Saya pun berfikir, “Habislah saya.”

Pada hari keenam, CEO bagi satu syarikat IT menulis kepada saya, “Hei, saya suka cara kamu mengajar. Saya sedang mencari orang untuk membuat video latihan produk G Suite bagi pelajar, ibu bapa, dan guru.” Masa ini adalah pandemik di mana semua sekolah melakukan pembelajaran secara digital. Saya budak Microsoft, tapi saya belajar cepat. Produk lembaran kerjanya sama, jadi saya membalas ,”Ya, saya mahu”.

Saya menubuhkan LLC. Saya menempah skrin kain hijau dan lampu berbentuk cincin dan memasangnya di bilik tidur. Saya mengalihkan rak-rak di sana. Saya merakam video selepas bekerja dan menjualnya kepada lelaki tersebut. Itu ialah hari keenam saya dengan TikTok dan saya sudah membuat duit. Saya memutuskan untuk meneruskannya sebab saya dapat membantu banyak orang walaupun belum membuahkan hasil.

Dalam masa 3 minggu, saya mula menjadi terkenal. Saya melihat telefon saya dan mendapati salah satu video saya mendapat 3 600 000 juta tontonan. Saya ada 100 000 pengikut di TikTok dan pada masa itu saya menanya diri, “Sekarang apa yang patut saya buat?”

Pada Jun 2020, khabar angin bahawa TikTok akan hilang atau diharamkan masih lagi berlegar-legar. Ada banyak orang cuba meyakinkan saya bahawa TikTok akan lenyap, jadi saya memutuskan untuk membuka akaun Instagram dan hanya 2 000 pengikut saya dari TikTok mengikuti saya di Instagram. Masa itu saya fikir, “Nampaknya saya perlu menjadi terkenal di Instagram juga.” Pada masa itulah Instagram Reel diperkenalkan. Jadi dalam beberapa minggu di Instagram, saya telah mendapat 50 000 pengikut disebabkan oleh satu video yang menjadi terkenal.

Bagaimana kamu menjadikan video kamu terkenal di Instagram?

Saya ada beberapa teknik. Cara saya menjalankan perniagaan adalah berbeza daripada banyak strategi yang biasa kamu nampak di media sosial di mana hashtag digunakan dan video juga mengikut panjang tertentu. Itulah yang biasa dinasihatkan. Mereka yang memberikan nasihat ini pada asasnya pendapat mereka sendiri dan mahu orang lain juga mengikuti cara tersebut.

Sebaliknya, cara saya menjalankan dan membangunkan perniagaan saya adalah melalui perkara yang membuat saya bersemangat. Saya membawa semangat saya ke tempat di mana kehadiran saya dapat menarik orang dan saya dapat memikirkan apa yang akan menjadi terkenal selepas ini. Kemudian saya pergi ke komputer saya dan cuba menghasilkan idea itu sebab media sosial bagaikan tempat pemindahan tenaga. Kamu merasai semangat dan tenaga saya menerusi telefon.

Jika saya muncul dalam ruangan media sosial kamu dengan tenaga atau semangat yang lemah seperti, “Oh, hei. Ini Excel. Blah,blah,” dengan frekuensi atau semangat sebegini, video itu tidak akan mendapat tontonan ramai. Saya melakukan sesuatu untuk menaikkan semangat saya dan dapat memindahkan semangat tersebut kepada orang lain. Itulah cara saya mengembangkan perniagaan saya.

Bagaimana kamu menghasilkan kursus?

Pada masa itu, saya tiada kursus. Saya hanya menghasilkan video untuk dijadikan terkenal. Profil media sosial saya mula berkembang. Sekitar Oktober 2020, seorang jurulatih perniagaan mencari saya. Pada masa yang sama, Morning Brew mencari saya. Jurulatih itu memberitahu saya bahawa jika saya ingin berada di Morning Brew, saya perlu ada produk untuk dijual. Jadi saya berfikir, “Betul juga.” Saya mengambil cuti beberapa minggu daripada kerja saya untuk menghasilkan dan mengeluarkan kursus Excel pertama saya dan mula menjualnya pada Black Friday tahun 2020.

Bilakah kamu berhenti bekerja dan bagaimana kamu meneruskan perniagaan kamu?

Pada Januari 2021, iaitu hanya dua bulan kemudian, kursus itu mula membuat lebih banyak duit setiap bulan berbanding kerja saya. Pada masa itu, saya perlu mempertimbangkan semula sebab saya masih bekerja. Saya ada 401k, faedah, insurans kesihatan dan saya bercakap kepada diri, “Mana mungkin saya akan meninggalkan semua itu.” Saya ada seorang lagi jurulatih perniagaan yang mencadangkan saya untuk berhenti dan menetapkan tarikh terakhir saya bekerja. Saya berhenti dua hari kemudian.

Beritahu kami mengenai kursus Microsoft yang lain dan apa yang berlaku seterusnya.

Pada April 2021, saya mula mengeluarkan kursus kedua. Itu bulan pertama saya menjana ratusan ribu. Business Insider memanggil saya untuk mengetahui ciri-ciri perniagaan. Seluruh projek Miss Excel telah meningkat dan berkembang. Pada Jun 2021, saya menerima anugerah Microsoft MVP. Saya juga mula bekerja bersama Microsoft untuk belajar lebih lanjut mengenai produk mereka supaya saya dapat membantu pelanggan saya dengan lebih baik lagi. Ini memang pengalaman yang hebat bagi saya. Saya mula mendapat ratusan ribu setiap hari pada beberapa minggu yang lalu. Saya sangat teruja.

Mengenai cara menjadi terkenal, kamu ada kata bahawa kamu menyertakan tenaga atau semangat kamu dan menarik orang secara magnetik. Apa maksud kamu “menarik orang secara magnetik”?

Fikir tentang semasa kamu menonton video. Ada video yang buat kamu rasa bagus dan ada yang tidak. Itulah cara menggambarkannya. Saya menghasilkan video yang dapat mengajar kamu sesuatu, tapi juga membawa senyuman. Saya akan berusaha menaikkan semangat saya supaya orang yang melihat saya juga dapat berasa gembira. Orang mahu melihat sesuatu yang dapat menggetarkan jiwa mereka. Orang mahu melihat sesuatu yang membuat mereka gembira dan memberi mereka semangat dan inspirasi. Proses itu melibatkan perbuatan melihat ke dalam hati dan menyalurkan semangat itu ke dalam saya. Dengan berbuat demikian, saya dapat menaruh semangat dalam video saya dan penonton saya bukan sahaja dapat belajar, tetapi juga berasa seronok. Bagaikan satu permainan.

Apakah kos perbelanjaan kamu? Adakah kamu menggunakan kamera mewah? Kamu ada sebut tentang lampu berbentuk cincin yang besar tadi.

Semasa saya memulakan perniagaan ini, saya membeli lampu cincin dan skrin hijau. Saya menggunakan iPhone saya untuk merakam. Kos yang melebihi pendapatan semasa saya baru mula mungkin ialah $500 setiap bulan dan yang lain ialah untung. Saya mengupah syarikat pengiklanan beberapa bulan yang lalu, jadi saya mungkin mendapat kehadiran yang berbeza seperti Facebook, Instagram, dan LinkedIn. Masih ada perlu membayar kos lebihan, tapi kebanyakkan pendapatan pasif.

Kamu juga sebut yang kamu menjual kursus Miss Excel di platform Thinkific. Apa yang berlaku?

Saya membayar lebih kurang $150 setiap bulan untuk menggunakan Thinkific. Thinkifik adalah platform yang mengendalikan semua kursus saya dan menguruskan perniagaan secara automatik, pendaftaran pelanggan, membayar duit, dan kemudian duit itu akan pergi ke akaun bank saya. Semuanya mengikut turutan.

Adakah Thinkific mengenakan potongan ke atas transaksi tersebut?

Ya. Pembayaran Stripe saya juga mengalami potongan.

Apakah alat yang kamu gunakan untuk menyunting video kamu?

Sangat lucu sebenarnya. Semasa memulakan perniagaan ini, saya tidak pernah menyunting video dalam kehidupan saya. Pada masa itu, saya masih bekerja selama 60 jam setiap minggu, jadi saya perlu cari program yang senang dipelajari. I membuat carian di Google, “Apakah perisian penyunting video yang mudah digunakan?” dan saya menjumpai WeVideo. Saya menonton video tutorial selama 40 minit mengenai program itu. Sejak itu, saya menggunakan WeVideo untuk menghasilkan video dan kursus saya. Saya tidak menyuntingnya pada aplikasi TikTok atau Instagram untuk mengelakkan tera air mereka semasa saya memuatkan video saya ke platform lain.

Bagaimana kamu bergerak seiring dengan trend terkini TikTok dan Instagram?

Biasanya, saya pergi ke TikTok dan tekan butang suara, supaya saya tahu apa lagu yang terkenal sekarang. Kemudian saya ikut cara mereka. Saya hanya perlukan satu jam untuk mencari lagu yang sesuai. Saya akan dengan beberapa lagu yang berbeza dan apabila lagu yang sesuai sudah dijumpai saya biasanya kata, “Boom, lagu itu sesuai dengan Excel.”

Sesetengah orang bertanya bagaimana saya menyepadankan lagu rap dengan Excel, contohnya, menyepadankan “Drop It Like It’s Hot” dengan bahagian senarai menu. Tapi itulah kekreatifan saya, masuk dan ikut aliran perkembangan. Dan apabila saya mendengar lirik tertentu, saya akan berfikir, “Oh, itu dia!” Kemudian saya mencatatnya di telefon.

Bagi Instagram, saya masih akan guna butang muzik TikTok, sebab ianya agak sesuai bagi kedua-dua platform ini.

Apabila kamu memikirkan saluran pemasaran kamu dan betapa berjayanya perniagaan tersebut, dan sekarang pun kamu telah mengupah syarikat untuk mengendalikan pembayaran saluran pemasaran, apakah harapan kamu?

Peningkatan. Saya mahu menjana berjuta-juta setiap bulan. Itulah matlamat saya. Sekarang adalah peningkatan dalam platform yang berbeza dan menghasilkan pelbagai jenis kandungan. Iklan saya ialah teknik menggunakan Excel dan sangat berkesan. Banyak orang sebenarnya suka dan meninggalkan komen pada iklan saya. Mereka juga mengongsikan iklan saya sebab mereka dapat belajar sesuatu daripadanya.

YouTube ialah standard emas untuk membuat duit dan hubungan dengan penonton. Tapi kamu tiada saluran Youtube. Adakah kamu langsung tidak menggunakan Youtube? Atau, kamu ada rancangan untuk menggunakan Youtube?

Saya rasa saya akan mula membuat pengiklanan di Youtube, tapi bagi saya, penjualan kursus lebih banyak manfaat. Jika saya mengajar kursus-kursus saya secara percuma di Youtube, tiada orang akan membayar video itu. Bagi saya, lebih baik penjualan kursus berbanding mendapat pelanggan lebih banyak dan membuat duit melalui iklan daripada Youtube. Saya tidak cakap saya tidak akan guna Youtube. Saya nampak ada ciri Youtube Short, jadi saya mungkin akan cuba ciri ini. Tapi buat masa sekarang, apa yang saya sedang lakukan sekarang membawa hasil yang baik.

Sekarang, saya mencurahkan usaha untuk menghasilkan kursus-kursus untuk menjana pendapatan pasif yang berterusan. Jika saya berada dalam situasi yang senyap dan ada mod untuk melakukan sesuatu, saya akan bertindak.

Kat, ini satu perbualan yang amat menarik. Apakah yang akan berlaku seterusnya kepada Miss Excel?

Sangat banyak. Sejujurnya, saya tidak dapat mengatakan apa yang akan berlaku seterusnya, sebab segala-galanya berjalan dengan lancar. Pendek kata, kami ada kursus-kursus Microsoft yang selebihnya yang akan dilancarkan beberapa minggu yang akan datang. Saya sangat teruja. Saya akan cuba buat peningkatan dari sini dan lihat apa yang berlaku pada Kuarter 1 2022.

Kesimpulan

Kisah Kat sangat menerujakan terutamanya sebab dia berbeza daripada pereka video TikTok yang lain. Bagi kebanyakan pereka video, produk mereka ialah pengikut, yang mana mereka menjana wang melalui pemasaran pempengaruh dan kempen PR. Namun bagi Kat, dia memiliki produk di luar media sosial dan pemasarannya boleh dikembangkan ke seluruh internet.

Perbezaannya adalah dia tidak mengehad kepada profil sosialnya sahaja kerana dia boleh menjalankan iklan-iklan untuk mempromosikan perkhidmatannya bahkan di Google, tidak seperti pereka video atau kandungan yang lain yang hanya terhad kepada profil sosial mereka untuk membuat duit.

Bagaimana anda suka artikel itu