10 Mac 2023 0 166

Temuduga dengan Lesley Hensell: Cara Menskala di Amazon Tanpa Diharamkan

 

Hari ini kami mengongsikan temuduga dengan Lesley Hensell, seorang pakar Amazon FBA. Dalam temuduga ini, Lesley bercakap tentang Amazon, dan segala yang dapat bantu anda mula, membuat beberapa jualan pertama anda, dan memastikan kedai Amazon anda tahan lama, menjana pendapatan, dan menguntungkan. Ini ialah rencana yang menarik bagi penjual-penjual di Shopify yang ingin meluaskan bidang ke Amazon atau pun penjual-penjual baru yang baru mula di Amazon.

Q: Bolehkah kamu memberitahu secara ringkas tentang diri kamu, dan apa yang kamu lakukan, sebelum kita masuk ke bahagian yang menyeronokkan?

Saya telah menjadi seorang penjual di Amazon sejak 2010. Saya selalu kata bahawa saya seperti nenek di platform Amazon. Saya bukan nenek di dunia sebenar, tetapi di Amazon, nampaknya begitulah. Saya telah mengadakan rundingan dengan penjual Amazon yang lain dan peniaga juga selama lapan tahun, dan syarikat saya terutamanya membantu orang semasa mereka menghadapi masalah. Jadi jika seseorang digantung dari Amazon, ASIN mereka akan ditarik, mereka datang kepada kami, dan kami bantu mereka menyelesaikan masalah tersebut, dan kemudian ada beberapa perkhidmatan yang dapat membantu mereka berkembang.

Q: Jadi mari bayangkan apa sahaja contoh. Saya ialah seorang pemilik kedai eDagang. Saya menjana sekitar $200 000 dalam jualan produk bidang topik, dan saya mahu bermula di Amazon, jadi apa yang saya patut lakukan? Apa yang saya patut tahu? Apakah langkah-langkah awal?

Jadi sekarang, disebabkan oleh program baru Amazon, kamu ada beberapa pilihan. Salah satu ialah menjual di Amazon, dan yang lain memikirkan tentang pembelian baru Amazon dengan program Prime, yang boleh menjadi sebahagian daripada kedai Shopify, boleh juga untuk platform yang lain. Pada asasnya, kamu menggunakan pemenuhan dan cek keluar Amazon, tetapi tempahan masih datang ke kedai kamu, dan kamu memiliki senarai pelanggan tersebut. Sebaliknya jika kamu pergi ke Amazon sebagai saluran tambahan, mereka yang memiliki pembeli dan senarai pelanggan itu, jadi kamu tidak dapat memasar ke senarai itu.

Jadi soalan pertama untuk seseorang di Shopify atau platform lain ialah, “Adakah saya rasa saya sudah menarik pelanggan yang mencukupi ke kedai saya, atau adakah saya memerlukan Amazon?” Adakah satu bilion pelanggan di AS ialah ahli Prime dan jutaan lagi di seluruh dunia? Adakah saya ingin menggunakannya untuk menarik lebih banyak pengunjung ke senarai saya? Jadi kamu ada kebaikan dan keburukan, memang keputusan yang susah.

Q: Bagaimanakah cek keluar Amazon berkesan bagi penjual di Shopify? Sebab pada mulanya saya fikir hal itu sangat lancar, tapi kemudian, dari beberapa orang yang saya dengar, hal itu lebih lancar daripada apa yang orang lain fikirkan. Adalah bagus jika kamu log masuk. Mereka akan menghalakan kamu ke tempat lain untuk log masuk dan seterusnya.

Kamu betul kerana pada mulanya kamu log masuk kerana pembeli log masuk ke akaun Prime kamu. Inilah apa yang Amazon inginkan kerana jika saya membeli dengan Prime, saya tahu saya akan mendapat produk lebih cepat. Jika saya tidak tahu lokasi kedai saya atau saya memiliki kedai sendiri, saya akan mendapat produk dalam masa satu minggu, atau lebih. Apabila saya melihat barang dengan lencana Prime, saya akan kata, “Hebat! Saya akan dapat barang saya dengan cepat!” dan ada pulangan terus juga kerana Amazon ada polisi pulangan. Hal itu patut memberi saya keyakinan yang cukup untuk membeli di kedai kamu. Itulah teknik jualan Amazon. Tapi hal itu bukanlah senang hanya dengan memasukkan emel dan alamat sebab saya perlu log masuk ke akaun Amazon.

Q: Tapi, jika tak silap saya, cek out tidak semestinya hanya Amazon, ada juga cek out Prime, yang merupakan pilihan lain dan cara mereka melengkapkan pembelian. Adakah hal itu betul, atau adakah semuanya Prime?

Kamu boleh pilih. Hal itu seperti semasa kamu pergi ke laman web dan melihat pilihan PayPal dan kemudian kad kredit. Jadi itu satu lagi pilihan yang boleh dipilih kerana kamu tidak mahu mengehadkan diri supaya kamu tidak dapat membeli dari pelanggan bukan Amazon atau bukan ahli Amazon Prime.

Q: Jadi setelah kamu di Amazon, katakan kamu baru tahu kamu hanya mahu menggunakan Amazon sebagai saluran tambahan, jadi kamu ada kedai Shopify kamu dan juga senarai produk di Shopify. Apakah nasihat kamu kepada seseorang untuk teruskan dari sana?

Amazon ada capaian yang hebat kerana kuasa pengiklanan dan taliannya, tapi juga penuh dengan persaingan. Sangat penting jika kamu ada jenama sedia ada, kamu pindah ke saluran Amazon dan meluangkan masa untuk mengkaji pesaing kamu di Amazon dalam bidang topik yang sama. Adalah baik jika kamu telah melihat kualiti senarai mereka dan berapa banyak jualan yang kamu dapat anggarkan mereka ada, dan terdapat alat seperti Jungle Scout dan Helium10 yang dapat menganggarkan bilangan jualan menggunakan ASIN atau bidang topik. Dan kamu dapat mengetahui sama ada mereka menggerakkan sepuluh unit sebulan atau seratus unit sebulan kerana hal itu sangat penting.

Kamu perlu melihat kelemahan pada senarai mereka. Banyak orang memperlakukan Amazon hampir seperti eBay, mereka memasukkan produk di sana dengan satu gambar, tajuk, dan beberapa isi, dan mereka fikir jualan akan terhasil. Kamu perlu melaburkan masa untuk melakukan kajian kata kunci, dan kamu perlu menggunakan semua tujuh gambar yang dibenarkan untuk ditambah ke senarai. Jika kamu ada gambar gaya hidup atau infografik, kamu boleh muat naik satu video. Video sangat penting di Amazon. Amazon menggemari senarai dengan video dalam hasil carian di telefon. Jadi inilah cara yang kamu boleh lakukan untuk ada senarai yang hebat untuk mengalahkan pesaing kamu jika kamu melabur dalam senarai kamu, dan kosnya tidaklah mahal.

Q: Apakah sesetengah amalan atau petua terbaik, atau mungkin kesilapan biasa yang orang lakukan pada peringkat ini, seperti tidak meluangkan banyak masa pada senarai dengan mungkin sesetengah perkara yang lebih spesifik atau hal lain kamu ingin cadangkan di sini?

Kesilapan yang orang buat adalah tidak mempunyai ruangan yang mencukupi untuk memenuhi permintaan yang diharapkan. Inilah apa yang kamu tidak ingin berlaku: apabila kamu meletakkan produk baru di Amazon dan melancarkannya, kamu ada masa menyenangkan selama 60 hari. Amazon akan lihat senarai kamu atau jualan kamu dengan positif dan menganggapnya hebat selama 60 hari. Segala yang kamu lakukan sempurna, dan diindekskan. Mereka akan melayan kamu seperti jika kamu ada lima jualan, mereka tidak melayan kamu sama seperti penjual selama 10 sepuluh tahun yang mendapat lima jualan. Mereka melayan kamu seolah-olah kamu mendapat $500 dalam jualan. Sangat indah.

Apa yang kamu tidak mahu lakukan adalah tidak mempunyai produk yang mencukupi untuk mempunyai senarai yang berjaya. Kerana jika kamu kehabisan barang untuk dijual atau tidak dapat memenuhi tempahan, kamu akan kehilangan seluruh tempoh menyenangkan itu. Kerana apabila kamu berhenti menjual, kamu akan kehilangan kedudukan jualan paling laris dengan cepat, dan semuanya tamat. Jadi jika kamu ingin melakukan pelancaran, pastikan kamu ada barang yang mencukup untuk dihantar sendiri atau dengan menggunakan 3PL atau menggunakan gudang Amazon FBA. Pembeli lebih percaya FBA berbanding kamu kerana mereka tidak mengenali kakmu, jadi kamu mahu memiliki produk di gudang dan kemudian ada unit sandaran yang kamu boleh hantar sendiri atau dengan 3PL. Jika kamu berjaya dalam pelancaran, kamu tidak akan kehilangan sebarang peluang disebabkan produk habis.

Q: Okey, unik, dan seterusnya dari segi bidang topik sebab dalam dunia eDagang, konsep bidang topik telah berubah. Itu antara topik yang paling menarik, tapi di Amazon, adakah terdapat titik harga bidang topik tertentu yang lebih berjaya daripada yang lain?

Ya, titik harga sangat penting untuk dipertimbangkan, terutamanya jika kamu menggunakan FBA. Sekarang pemenuhan Amazon tidaklah begitu mahal berbanding jika kamu menggunakan 3PL atau jika kamu ada gudang kamu sendiri. Tapi kami perlu membina kos jangka panjang. Jika kamu perlu menyimpan barang, kamu akan dapat semua jenis yuran tambahan. Jadi kamu perlu memastikan kamu menjual produk pada titik harga di mana kamu mampu membayar yuran tersebut dan masih okey. Kebanyakan orang akan memberitahu kamu, $15 kecuali kamu ingin membuat banyak duit atau menghantar produk kamu yang kecil. Kamu mahu menggunakan harga $20, $25, atau lebih, dan jika kamu di atas $25 dan bukan barang yang terlalu besar, itulah masanya kamu melakukan dengan baik.

Mengenai bidang topik, saya rasa ini masa yang sesuai bagi penjual eDagang yang menjual produk bidang topik disebabkan oleh ekonomi. Kedai besar dan rantai kotak besar tidak membeli barangan istimewa sekarang. Mereka membeli barang keperluan kerana pelanggan mereka membeli barang keperluan. Sementara itu, banyak produk bidang topik hanya akan terdapat di kedai runcit kotak besar dan kedai-kedai di jalanan. Pada masa yang sama, terdapat juga tempahan semula barangan selepas semua masalah dengan rantai bekalan dan penurunan pasaran. Jadi jika ada produk bidang topik yang bagus sekarang, itulah masa kamu menjualnya di Amazon, bukannya di kedai runcit.

Q: Katakan saya sudah ada produk yang ada jualan yang baik di Shopify. Senarai saya patut didasarkan pada struktur apa? Kamu kata video, dan tujuh gambar. Adakah terdapat formula unik digunakan bagi penerangan? Saya mahu mendengar beberapa maklumat mengenai hal itu.

Kamu mesti ada orientasi faedah dalam penerangan, dan saya patut kata sesuatu yang lain daripada penerangan. Penerangan di Amazon adalah sangat rendah dalam senarai sehingga kebanyakkan orang tidak pernah menggunakannya. Orang lebih melihat isi-isi penting yang diringkaskan dalam bullet. Adalah penting juga untuk mempunyai orientasi faedah dalam bullet tersebut. Dengan begitu banyak senarai, hal itu seperti bercakap dengan diri kamu mengenai ciri-ciri produk A dan ciri-ciri produk B. Pembeli tidak kisah. Kamu perlu memanfaatkan tajuk juga. Kamu tidak boleh mencipta tajuk eBay. Kamu tidak boleh ada tajuk yang panjang dan mengandungi semua kata kunci. Jadi kamu perlu katakan apa barang itu, tapi dengan penerangan yang mencukupi, dan kemudian fokus pada faedah, dan kemudian bahagian paling penting ialah gambar-gambar. Menggunakan gambar-gambar gaya hidup seperti anjing, bayi, atau wanita seksi akan membantu menjual produk. Itu kebenaran. Kamu boleh tanya apa saja syarikat yang pakar dalam pengoptimuman senarai. Mereka akan melakukan apa sahaja untuk memasukkan gambar anjing, bayi, dan wanita seksi di gambar kamu.

Q: Jadi katakan seseorang menetapkan senarai mereka. Mereka mendapat tarikan, mereka telah menjalankan senarai Amazon mereka selama dua bulan, dan mendapat jualan. Segala-galanya baik. Apa yang kamu patut lakukan seterusnya, seperti bagaimana menskala dan menjadikan Amazon sebagai sumber pendapatan utama kamu?

Jadi tiba masa untuk mengasah kempen PPC kamu. Terdapat kempen iklan Amazon yang merupakan milik Amazon. Semuanya bayar-per-klik, dan adalah penting untuk meluangkan masa untuk memperhalus dan melihat perkataan mana yang berkesan bagi kamu. Jadi Amazon akan melakukan hal ini, di mana kamu boleh pergi ke PPC, dan sesiapa sahaja yang tidak pernah menjalankan kempen iklan dapat menetapkan kempen PPC dalam lima minit. Hal ini kerana mereka akan mencadangkan kata kunci, perbelanjaan, dan segalanya untuk kamu? Siapa yang kamu rasa dapat lebih banyak manfaat, kamu atau Amazon? Amazon. Jadi kamu perlu melakukan kajian kata kunci yang sama yang kamu lakukan pada senarai. Tiba masa untuk melakukan kajian yang sama dan memperhalus kata kunci dengan menggunakan PPC kerana kempen PPC di Amazon memakan habis semua marjin kamu. Kamu akan terkejut dengan berapa banyak bil yang orang telah kumpul dan tidak fikit tentang jika bil itu tidak ditetapkan atau dilupakan. Saya suka kempen kata kunci panjang kerana kamu boleh mendapat kata kunci yang murah dengannya dan seraya masa berlaku, hal itu akan membantu membina senarai kamu, terutamanya jika kamu dapat mencari sepuluh kata kunci panjang yang bagus.

Q: Apa yang kamu maksudkan dengan kata kunci panjang?

Hal itu seperti kamu ada kata kunci “fon kepala” lawan dengan dengan kata kunci seperti “fon kepala untuk kapal terbang” atau “fon kepala pakar”. Hal itu sama seperti semasa kamu menggunakan Google auto lengkap semasa kamu mengadakan carian di Google, dan mencadangkan perkataan. Kamu boleh melakukan hal yang sama di Amazon. Jadi kamu berfikir tentang bagaimana orang akan membeli barang kamu. Kata kunci seperti “bag galas untuk kanak-kanak yang lebih kecil,” kerana sesetengah orang ada anak kecil yang memerlukan bag galas atau bag galas untuk buku-buku sekolah yang berat. Maksud saya, kata kunci ini ada bid yang sangat rendah, tapi bagi seorang ibu, saya pernah mencari di Google bag galas atau barangan serupa kerana anak-anak saya supa membawa buku.

Kempen-kempen itu juga percuma. Kempen tersebut tidak menjana banyak, tapi menjana cukup, dan jika kamu ada kempen kata kunci panjang yang cukup, kamu dapat bersaing dengan pesaing kamu. Hal ini memang membawa banyak kerja kerana kamu perlu fikir setiap cara bagaimana orang akan mencari produk kamu dan melakukan banyak analisis, tapi bagi saya, hal itu bagaikan mencari harta karun. Sangat menyeronokkan.

Q: Jadi bagaimanakah kamu melakukan kajian kata kunci tersebut? Adakah kamu hanya berfikir tentangnya dan membayangkan fikiran pengguna, atau adakah kamu menggunakan alat, contohnya, Google Trends? Bagaimana kamu melakukan kajian kata kunci?

Jadi semasa amu melakukan kajian produk kamu dan mencari kata kunci yang berkaitan, kamu boleh menggunakan auto lengkap, dan kamu pun boleh menggunakan alat kajian kata kunci ini. Cara ini akan memberitahu kamu acra orang menaip frasa semasa kamu menggunakan perisian ini, dan kamu perlu menjadi lebih kreatif. Jadi jika kamu lihat pada senarai yang penuh persaingan dan kamu lihat bahawa mereka menyasar pada demografik tertentu, seperti datuk nenek atau pemilik haiwan peliharaan, atau apa sahaja, kamu perlu mula berfikir, adakah golongan orang ini menggunakan produk saya? Apakah kata kunci panjang yang sesuai? Mulalah menaipnya di Amazon untuk mendapat sesetengah cadangan auto lengkap bagi demografik tersebut, dan kemudian cuba beberapa kempen PPC untuk menyepadankannya.

Q: Dari apa yang saya dengar, PPC Amazon sangat sama dengan Google dari segi kajian kata kunci dan pembinaannya. Apakah perbezaan dan persamaan antara fua platform tersebut?

Dengan Amazon, kamu akan pergi ke Target. My business, Riverbend Consulting,pengiklanan di Google, dan terdapat banyak lagi tanggapan salah pada carian Google berbanting yang Amazon ada. Hal bagus tentang Amazon adalah Amazon sama dengan Google, terutama sekali semakin terperinci kata kunci kamu. Walaupun kamu tidak dapat menggunakan ungkapan orang lain dalam senarai halaman butiran anda atau hujung kata kunci anda, kamu dapat menggunakannya pada kempen PPC kamu. Jadi Amazon lebih berkesan berbanding Google.

Kamu dapat munculkan produk mereka semasa kamu meletakkan nama produk pesaing atau nama jenama. Kamu dapat melihatnya jika kamu menggunakan Amazon dan mencubanya. Kamu akan melihat pesaing yang sama di sepanjang semua senarai mereka yang mereka kejar, yang mana lebih berkesan di Amazon. Secara keseluruhannya, kamu akan mendapati bahawa penyasaran boleh menjadi lebih baik, tapi potensi belanja lebih adalah lebih tinggi.

Q: Apa pendapat kamu tentang taktik ini? Saya dengar sesetengah orang menggunakannya, di mana setelah mereka melancarkan produk, mereka tidak menambahnya, mungkin dalam kategori yang sangat sengit dalam persaingan. Katakan kamu menjual fon kepada dan tidak menambahnya di bawah Elektronik -> Fon Kepala. Kamu meletakkannya di bawah fon kepada elektronik dengan cuping kecil atau besar, seperti satu kategori dalam kategori, supaya lebih mudah bagi kamu untuk menjualnya supaya kamu mendapat lencana jualan laris? Adakah ini taktik yang kamu rasa Amazon cuba untuk lawan? Adakah taktik ini masih aktif, atau patut kamu juga menggunakannya?

Gunakan telefon kepala di telinga berbanding hanya telefon jika kamu dapat memasukkannya adalah sah selagi sesuai dengan sub-kategori. Kamu hanya ada masalah jika kamu memasukkan ke dalam kategori yang tidak sesuai hanya kerana ianya kategori kecil dengan persaingan yang banyak. Dan seraya masa berlalu, hal itu akan merugikan kamu sendiri kerana ungkapan carian tidak dilakukan dengan betul, dan kamu berada di rangkaian yang salah, dan fon kepada itu akan dihantar ke rangkaian pelayar yang betul, bukan kepada kanak-kanak. Jadi selagi ianya sah, itu ialah strategi yang munasabah.

Q: Jadi apakah nasihat yang akan kamu berikan kepada diri kamu yang berusia 20 tahun?

Senang sahaja. Berhenti risau tentang apa yang orang akan cakap tentang kamu kerana orang lain tidak berfikir terlalu banyak tentang diri kamu seperti mana kamu berfikir banyak tentang diri kamu.

Q: Jadi, Lesley, di mana orang dapat mencari kamu?

Kamu boleh mencari saya di RiverbendConsulting.com. Kami ada borang yang kamu boleh isi untuk mencari kami, dan kami ada nombor telefon sebenar dengan manusia yang akan jawab telefon itu, saya tahu cara itu lapuk, tapi orang suka bercakap tentang masalah mereka. Dan, jika kamu pergi ke LinkedIn dan cari Lesley Hensell, saya ada muat naik kandungan tentang eDagang dan Amazon hampir setiap hari. Sila datang ke RiverBend jika kamu ada masalah dengan akaun Amazon atau merupakan penjual baru. Kadang kala kamu tersekat di bahagian yang dipanggil “pengesahan”, di mana Amazon tidak mengesahkan akaun kamu, dan kami dapat membantu kamu melepasi proses tersebut.

Bagaimana anda suka artikel itu