27 Februari 2023 0 124

Temu Ramah dengan Mark Mars: Cara Membina Laman Web Kandungan $1 600 000 Dalam 12 Bulan

 

Tidakkah kamu ingin membuat $40 000 sebulan secara pasif setelah berada dalam perniagaan selama satu tahun? Dalam rencana ini, kami membawakan temu ramah bersama dengan Mark Mars, rakan pengasas pasukan Niche Website Builders, yang telah mengubah kehidupan orang dengan penghasilan kandungan mereka dan perkhidmatan pembinaan pautan belakang. Mereka telah membantu orang menskala perniagaan online mereka dan berhenti bekerja dengan menghasilkan laman web kandungan, dan sangat senang melihatnya.

Dalam temu ramah ini yang dikendalikan oleh Jared dari Buying Online Businesses Podcast, Mark bercakap tentang bagaimana kliennya naik dari kosong ke $1.6 juta dalam perniagaannya dalam masa 12 bulan, yang mana menjana $40 000 sebulan dalam pendapatan pasif. Mark mengongsikan langkah-langkah yang mereka ambil dan segalanya tentang penghasilan kandungan, contohnya berapa banyak rencana yang kamu patut terbitkan sebulan semasa kamu baru mula dalam bidang laman web kandungan.

Dia juga bercakap tentang strategi SEO mereka, yang membantu mereka dalam kajian kata kunci mereka dan membolehkan mereka mendapat kedudukan yang lebih penuh persaingan dengan kandungan yang mereka hasilkan. Dan juga, pertimbangkan pautan belakang.

Ini rencana temu ramah yang sangat bernilai. Jika anda memiliki laman web kandungan atau merancang untuk membina satu, kamu akan menyesal jika terlepas rencana ini. Bacalah sehingga habis. Rencana ini penuh dengan maklumat dan anda pasti akan menyukainya.

Q: Apakah kajian kes yang kamu ingin gunakan untuk menjelaskan cara mengembangkan beberapa ratus dolar sebulan menjadi puluhan ribu dolar atau lebih?

Kajian kes terbaik yang kami ada sekarang ialah Clinton. Dia ialah klien yang bekerja dengan kami setahun lalu, sekitar November atau Disember 2021. Dia mula dari kosong semasa kami membina laman web untuknya. Dia membina domain yang sudah lama, dan kami membina laman web tersebut dan menskala bersamanya sehingga sekarang laman web itu menjana di bawah $40 000 sebulan. Jika kamu meletakkan pengganda 40x, maka kamu akan mendapat nilai $1.6 juta di pasaran.

Q: Mari pergi lebih terperinci. Jadi, bagaimana dia memilih domain itu, dan berapa banyak yang dia bayar?

Realitinya, kami mula dengan 3 atau 4 laman web bersamanya. Dia masih baru dalam dunia pelaburan laman web, tapi itu yang bagus kerana laman web terbaiknya menjadi pelaburan pertamanya. Jadi sekarang, dia ada harapan yang tinggi terhadap projek seterusnya. Saya rasa penafiannya ialah hal itu tidak selalunya berlaku, dan walaupun kami ada banyak orang yang berjaya dan ada klien yang telah berhenti kerja kerana membina laman web bersama kami, mereka semua tidak mendapat $1.6 juta dalam hanya setahun. Hal itu tidak menjadi seperti itu dengan semudahnya.

Jadi kami mula mengusahakan empat laman web bersamanya kerana dia sangat berminat untuk memulakan pelaburannya. Laman web ini terutamanya, maju lebih cepat berbanding yang lain, dan kami membina semuanya pada domain yang lama. Kami sangat menyukai domain-domain lama, dan kami memahami bahawa domain lama dapat membantu memajukan laman web dan mula membuat duit disebabkan oleh tempoh kotak pasir. Tapi yang ini menunjukkan potensi yang bagus sejak awal lagi.

Dalam satu tahun, saya bekerja dengan beberapa laman web, dan beberapa antaranya mempunyai potensi untuk memperoleh lebih banyak tarikan berbanding yang lain. Jadi, dalam situasi ini, kamu mesti menumpukan perhatian dan pelaburan pada kemajuan atau potensi tersebut.

Jadi yang satu ini mempunyai potensi. Klien itu sendiri membelinya dalam sebuah lelongan, dan dia membelinya pada harga yang dasyat kerana saya juga melihat laman web ini di lelongan. Saya juga berminat, tapi saya menarik diri lebih awal sebelum dia membeli. Saya tidak akan kata berapa yang dia telah belanjakan, tapi sangat banyak. Julatnya dalam lima angka.

Q: Jadi laman web ini dibina pada domain premium, dengan kandungan premium, dan mungkin juga dengan pautan premium?

Kamu boleh anggapnya begitu. Namun, domain ini sangat sesuai kerana disambungkan kepada individu yang terkenal dan mempunyai banyak pautan belakang yang tinggi kualiti. Jadi kepercayaan terhadap domain, atau kepopuleran domain, mungkin lebih tinggi, tapi domain tersebut ada kualiti pautan belakang yang bagus.

Tapi, kamu masih boleh mendapat kejayaan yang bagus dengan domain yang berharga $1 000 hingga $2 000. Saya ada laman web dalam pelaburan saya yang mendapat 300 000 sesi sebulan dan dibina pada domain lama yang tidak begitu mahal. Itu domain DL-12, dan harganya sangat kecil, empat angka, untuk mendapatkannya. Saya tidak membina sebarang pautan dan membuat sekitar 300 paparan dan sekarang ada 300 000 sesi sebulan.

Q: Saya mahu tanya seseorang dalam kalangan hadirin, dan mereka seperti, “Baiklah, hebat, saya sudah ada laman web, dan menjana beberapa ratus dolar.” Mungkin mereka menjana $500 sebulan dan mahu menggandakan perniagaan mereka atau mencapai julat $40 000 sebulan. Adakah terdapat langkah-langkah untuk mencapai julat tersebut? Bagaimana keadaannya naik dari $500 sebulan ke $1 000 sebulan dari segi bilangan kandungan yang diterbitkan? Setelah itu, bilakah masanya kita bertumpu pada pembinaan pautan dan paparan tetamu?

Hal itu bergantung pada banyak faktor yang berbeza. Kami pernah lihat laman web dengan 50-100 paparan mendapat banyak sesi, dan kami telah lihat beberapa laman web dengan 100+ paparan mendapat bilangan yang sama atau kurang. Semasa kami mengusahakan domain lama, kami mengabaikan pembinaan pautan kerana kebanyakannya datang dengan pautan yang cukup untuk memberikannya kepercayaan.

Kami biasanya membina kandungan untuk masa yang lama untuk mendapat kedudukan SEO yang tinggi. Selepas itu, barulah kami mula berfikir tentang pembinaan pautan. Selalunya, kami tidak pernah sampai ke tahap di mana kami perlu melabur dalam pembinaan pautan, terutamanya apabila bidang topik adalah luas dan kami perlu menghasilkan banyak kandungan.

Tapi jika kamu mula dari kosong dengan laman web yang tiada kepercayaan domain dan domain yang baru, maka pada satu masa kamu perlu mempertimbangkan pembinaan pautan dengan segera. Dan satu perkara tentang pautan ialah pautan pertama yang kamu dapat adalah pautan yang akan membawa perbezaan yang besar kerana pergi dari 0 ke 5 atau 0 ke 10 pautan menghasilkan kesan yang lebih ketara berbanding dari 250 ke 260 pautan. Hal itu akan mengurangkan pulangan.

Dalam gambar: Mark Mars dan Adam Smith, rakan pengasas Niche Website Bloggers
 

Q: Itu maklumat yang bagus. Seperti yang biasa dikatakan, apabila kamu mencapai tahap tertentu dalam penghasilan kandungan dan kamu mula mahu mendapat kedudukan bagi kata kunci yang lebih banyak saingan, kamu perlu membina kepercayaan domain supaya boleh mendapat kedudukan tersebut. Hal ini sangat penting bagi orang dalam julat $100 kerana mereka mungkin mula mencuba mendapatkan dua kata kunci yang penuh saingan tapi masih belum mendapatnya kerana tidak mempunyai kepercayaan yang cukup. Jadi bagaimanakah seseorang dapat menentukan nisbah kepercayaan domain dengan kedudukan kata kunci yang mempunyai saingan tinggi?

Ada beberapa perkara yang patut dipertimbangkan.  Banyak laman web yang kami mulakan sekarang, terutamanya pada domain baru, mula-mulanya diisi dengan kandungan bermaklumat dahulu. Jadi kami tidak masuk dalam kandungan dagangan kerana itu runangan yang sangat kompleks untuk diusahakan. Kamu perlu mengusahakan kandungan bermaklumat. Kami dapati bahawa sebaik sahaja kamu menghasilkan kandungan bermaklumat, kamu dapat mula membina beberapa tarikan dan mula mendapat sesetengah pengunjung. Dan itulah masa Google mula menyedari laman web kamu dan menaikkan kedudukannya.

Setelah kamu melakukannya, kamu boleh mula meluaskannya ke perkara-perkara tentang perdagangan dan banyak cabaran lain jika kamu mahu masuk ke dalam haluan ahli gabungan. Kamu mungkin tidak mahu pergi dengan kandungan perdagangan lebih awal kerana rangkain iklan membayar dengan lumayan. Kamu mungkin menjalankan kandungan bermaklumat, dan secara beransur-ansur, kami melihat dengan klien bahawa keseimbangan beralih lebih kepada sisi kandungan bermaklumat kerana kedudukan lebih mudah meningkat berbanding dengan kandungan perdagangan.

Hal itu memakan masa yang lama, bergantung apa bidang yang kamu pilih bukan? Tapi sesetengah perkara yang kami banyak gunakan ialah sesetengah strategi bagi kajian kata kunci yang kami ada. Kami meberikannya nama yang unik iaitu “penjarah SEO” hanya untuk keseronokan. Alasan kami memanggilnya “penjarah” kerana cara kami melakukannya adalah dengan pergi ke Ahrefs dan Semrush dan mengambil senarai pesaing kami dalam bidang yang sama seluas yang mungkin yang kami boleh jumpa. Kemudian kami menilai berdasarkan kepopuleran domain, kepercayaan domain, aliran kepercayaan, dan kepercayaan halaman. Kami menggunakan semua metrik tersebut, dan kemudian menambahnya bagi setiap pesaing, termasuk kami, dan kemudian lihat di mana kedudukan kami dan persaingan.

Hal itu memberikan kami gambaran yang menyeluruh mengenai tahap kepercayaan kami berbanding dengan pesaing kami, dan kami memperharikan mereka yang lebih rendah daripada kami. Kami tahu bahawa semua klien dan laman web terangkum dalam senarai itu. Dan kemudian kami memeriksa semua kata kunci dan halaman yang mereka berjaya naikkan, dengan tanggapan bahawa jika mereka yang mempunyai kepercayaan yang lebih rendah menaikkan kata kunci tersebut, maka kami juga patut dapat melakukan hal yang sama.

Jadi kami biasanya kata, “Baiklah, kita akan ambil 20 halaman dari laman web itu, dan 25 halaman dari laman web itu, dan terdapat 30 halaman dari laman web itu, dan kita akan menulis kandungan berdasarkan topik-topik itu juga, kerana jika mereka berjaya menaikkan kedudukan dengan kandungan tersebut, kita pun boleh, dan itulah sebabnya strategi ini dipanggil “penjarah”, kerana kita mencuri bahagian terbaik dari pesaing kita dan menggunakannya untuk membina rancangan kata kunci.”

Jadi, setelah kamu selesai melakukannya dan telah menjarah habis harta pesaing kamu dari laman web mereka, mungkin pada satu tahap, kamu akan mendapat pengunjung yang banyak, kedudukan yang baik, dan sesetengah pautan secara semula jadi. Hal ini bermaksud kepercayaan terhadap kamu meningkat, tapi kamu patut mengulanginya sehingga pilihan itu tiada lagi.

Kemudian kamu mungkin perlu mula berfikir, “Okey, sekarang saya perlukan sesuatu untuk meningkatkan senarai pesaing dan kemudian mula menjarah lebih banyak orang dalam kedudukan yang sedikit tinggi.”

Kami telah melakukan taktik ini selama 18 bulan. Sekitar 5 atau 6 bulan lalu, kami mula bercakap tentangnya tapi kami perlukan nama untuknya. Kami perlu menjelaskannya kepada orang secara berulang, dan terdapat pelbagai langkah. Dan itulah caranya kami mereka ungkapan “penjarah”.

Q: Berapa banyak bahan saya mesti terbitkan dalam sebulan? Jika saya mahu pergi dari $500 ke $1 000 sebulan, berapa banyak rencana sebulan patut diterbitkan dalam julat itu?

Hal itu bergantung pada dua perkara, bajet dan impian kamu. Memang jelas, semakin banyak kandungan yang kamu mampu hasilkan, semakin tinggi kedudukan dalam kata kunci. Dengan ini, kamu akan mendapat banyak pengunjung dan pendapatan. Pelanggan kami telah menjalankan pelaburan buat suatu ketika, dan kami mempercayai proses tersebut, jadi kami akan memulakan laman web yang baru dan tidak akan melihat sebarang tarikan. Tapi, kami akan memasukkan beberapa ratus paparan di sana, kemudian mengusahakan yang seterusnya, dan beberapa ratus paparan lagi di sana, dan beberapa paparan lagi, dan kemudian tunggu dan lihat apa yang berlaku: Saya tahu ada orang yang mula dengan cara begini. Mereka melihat apa yang berlaku dan buat sedikit demi sedikit.

Apabila kami membeli satu laman web di Niche Website Builders, minimum adalah seperti 30 000 perkataan, dan kami tidak buat kurang daripadanya kerana kamu tidak boleh memanggilnya laman web pemula jika kamu ada kurang dari 30 000 perkataan. Jika terdapat purata 2 000 perkataan dalam satu rencana yang kamu katakan, bagaimana pula dengan yang ada pada 15 rencana? Di bawah angka itu bagaikan kami tiada apa-apa.

Kamu mesti ada sekurang-kurangnya 15 hingga 25 paparan bagi Google untuk menyedari laman web kamu. Hal itu seperti kamu ada laman web dengan hanya beberapa halaman, orang akan kata laman itu tiada apa-apa, hanya seperti halaman pendaratan, tiada hal yang menarik di dalamnya. Dan kamu mahu mempunyai pelbagai rencana pada topik yang sama kerana hal itu membina kepercayaan terhadap topik. Jika kamu hanya ada lima rencana, kamu hanya ada sedikit kepercayaan topik kerana tidak banyak yang boleh dilakukan. Jadi kami ada langgan bulanan, dan minimum langganan bulanan ialah 10 000 perkataan. Kamu boleh boleh buat kurang daripada itu, tapi, seperti yang saya katakan, kita perlu menjadi realistik. Contohnya, jika kamu tidak menulis 2 000 perkataan sebulan, kamu tidak akan sampai ke sana, atau kamu akan ambil masa yang lama untuk sampai ke sana.

Saya cadangkan kamu menulis sekitar 125 000 perkataan setahun. Dan itulah apa yang kamu atut mula lihat dari segi tarikan dan hal-hal lain dari sana, jadi itulah apa yang kami rasa. Susah bagi orang untuk menjawab soalan, “Berapa banyak pengunjung yang saya akan dapat dengan 120 000 perkataan setahun?” kerana setiap bidang topik berbeza. Kamu mungkin ada 100 paparan dan mendapat pengunjung yang sama jumlah dengan laman yang ada 50 paparan atau kurang. Jadi kuantiti paling minimum ialah 120 000 perkataan setahun? Jika setiap rencana adalah 2 000 perkataan panjang, maksudnya ada 4 rencana sebulan atau hampir 60 rencana setahun.

Q: Mengapa kamu mencadangkan angka tersebut supaya dapat melihat hasil, dan apakah hasil yang kamu mula lihat dari segi di mana mereka sekarang dibandingkan dengan setahun akan datang?

Kami buat dalam cara itu, tapi itulah caranya kamu akan melihat sesetengah kemajuan: 5 rencana sebulan. Proses yang perlahan, dan kemajuan adalah beransur-ansur, tapi kamu akan melihatnya bulan demi bulan. Dan perkara hebat mengenai model perniagaan ini adalah sebaik sahaja kamu mula menjana pendapatan, kamu boleh menggunakannya semula untuk melabur semula sehingga ke tahap di mana dana laman itu sendiri digunakan untuk mengembangkannya. Aset akan menjadi semakin besar, dan kamu tidak perlu menggunakan duit kamu sendiri. Jadi bila semua itu sudah bermula, kamu boleh mula mendana kandungan itu secara bulanan dengan pendapatan yang kamu jana, dan hal itu akan semakin berkurang seraya masa berlalu sehingga kamu membayarnya. Jadi 60 rencana ialah bilangan rencana yang munasabah, dan itu permulaan yang baik. Bergantung sama ada kamu perlu meninggalkan kotak pasir, kamu dapat membuat lebih banyak duit selepas setahun.

Bergantung pada bidang topik, kamu boleh menjadi serendah $50 atau setinggi $1 000 atau $1 500. Dan walaupun kami sentiasa cuba menyediakan sandaraan kejayaan, seperti yang saya sebutkan tadi, memulakan banyak laman web tidak bermaksud sebarang laman web lain, jika kamu hanya ada satu, tidak dapat capai ke tahap itu pada akhirnya. Seperti yang saya selalu katakan, jika kamu melakukan perkara yang betul, kamu mesti tekun, dan ada kalanya kamu mesti lebih tekun dalam sesetengah laman web. Tapi secara umumnya, jika kmau mahu menulis dan teruskannya dan belum memilih bidang topik yang hangat, kami akan sampai ke sana juga pada akhirnya. Tapi jika kamu boleh, mengapa kamu tidak mengusahakan saja laman web yang berpotensi yang akan membawa kamu ke matlamat kamu dengan lebih cepat dan mudah?

Q: Saya mahu kembali membina laman web kandungan kerana sekarang orang sedar saya perlu buat 10 000 perkataan sebulan untuk melihat hasil dalam setahun. Bilakah kamu mula memasukkan pembinaan pauran dan menghasilkan pangkalan data kata kunci yang berkaitan?

Hal itu bergantung pada situasi. Jika mereka pilih domain yang lama, maka mereka mungkin tidak melakukannya, kerana hal itu hanya perlu dilakukan untuk masa yang pendek, dan hal itu bergantung pada kepercayaan domain yang kamu beli. Semakin besar kepercayaan, semakin lama kamu mungkin perlu tunggu untuk membina lebih banyak pautan dalamnya daripada domain yang baru. Hal itu juga bergantung pada seberapa mudah menaikkan kedudukan sesetengah rencana dalam bidang topik itu. Jadi cara yang kamu mungkin akan buat ialah menulis kandungan dan menaikkan kedudukannya.

Namun, dengan domain baru, kamu mesti menunggu selama 6 ke 12 bulan sebelum mempertimbangkan sama ada kamu mahu membina pautan dan lihat hasil usaha kamu dari segi penghasilkan kandungan dan melihat bahawa domain kamu mula mendapat tarikan. Kamu akan akan kata, “Okey, saya menaikkan kedudukan sesetengah rencana yang senang ini. Dapatkah saya terus menaikkan sesetengah rencana ini menerusi kajian kata kunci?” Dan jika kamu rasa kamu perlu melakukan banyak hal untuk mencapainya, maka kamu mungkin mahu membina sesetengah pautan dalam tahun pertama. Seperti yang saya katakan tadi, pautan pertama ialah pautan yang mempunyai kesan yang mendalam. Jadi kamu akan dapat membina beberapa pautan dalam bulan pertama itu, dan pautan itu boleh datang dari sebarang perkara, seperti direktori, senarai, jenama, atau profil media sosial.

Q: Semasa kami membina pautan, kamu perlukan sekurang-kurangnya halaman utama untuk meletakkan pautan, tapi bagaimana kamu menentukan mana halaman kamu mahu hantar pautan tersebut? Halaman pertama, halaman kedua, halaman ketiga? Adakah hal itu sesuatu yang kamu kenal pasti seperti, “Halaman ini kita perlu pastikan kita menyokongnya dengan pautan lain”? Bagaimana kamu menentukan pautan mana yang harus digunakan dan akan menghala ke mana?

Kami ada pelbagai perkhidmatan pembinaan pautan yang kami guna untuk tujuan yang berbeza. Jadi perbezaannya adalah kamu hanya mahu meningkatkan keseluruhan kepercayaan laman web, jadi dengan meningkatkannya, semuanya ditinggikan, termasuk peluang menaikkan kedudukan kata kunci di sepanjang rencana kamu, selagi kamu melakukan pautan dalam yang bagus, jadi kamu mengagihkan sebarang pautang atau apa sahaja yang kamu ada dalam laman web tersebut. Itu salah satu jenis pembinaan pautan.

Yang lain seperti, kamu mahu menyasar pada halaman tertentu, dan kita mahu ke sana kerana kita sedang melakukan pembinaan pautan jenis lain, iaitu kamu sedang cuba menaikkan kedudukan halaman tertentu. Itulah tujuan kamu dan mungkin merupakan kata kunci tertentu yang kamu mahu naikkan, jadi bagaimana hal ini berfungsi? Kamu mahu melakukannya supaya kamu dapat melihat pada sesuatu seperti Ahrefs dan lihat pada bahagian atas halaman dan kata, “Okey, halaman manakah yang meningkat dalam kedudukan?” Di bahagian bawah halaman pertama atau kedua Google, jika saya memasukkan beberapa pautan, hal itu akan membawa perbezaan dan menolak kami naik ke separuh kedudukan teratas halaman pertama.

Sudah tentu, kamu mahu memikirkan tentang berapa banyak pengunjung dan ruang yang kamu harapkan, jadi kamu perlu perhatikan itu, dan juga rencana-rencana atau kata kunci yang kamu hampir lagi naikkan di bahagian bawah halaman pertama atau kedua, kenal pasti hal itu dan lakukan sesuatu untuk membantunya naik ke bahagian teratas halaman pertama.

Kesimpulan

Ribuan terima kasih kepada Mark dari Niche Website Builders, kerana bukan sahaja mengongsikan sesetengah panduan yang sangat membantu malah membimbing ke arah penghasilan kandungan bersama dengan pasukannya dan membina laman web kandungan yang hebat.

Kamu dapat melihat lebih banyak kandungan daripadanya di saluran YouTube  Niche Website Builders.

Bagaimana anda suka artikel itu
#content sites